Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 april 2008

Gemeente wil beter communiceren

Wethouders vragen mening burgers

LISSE – ‘Er leeft een gevoel onder de medewerkers dat de communicatie onvoldoende is geweest, onvoldoende duidelijk en dat er ook onvoldoende sturing op heeft plaatsgevonden. De ambtenaren van Lisse kregen vorige week het ‘strategisch communicatieplan 2008 – 2009’ voorgelegd, met de titel: ‘Het spel van de (interne communicatie en organisatieontwikkeling in Lisse’. Voortaan kan het dus niet anders dan dat de gemeentelijke communicatie perfect is.

Het rapport stelt onder meer: ‘In de situatie van Lisse is er grote behoefte om naast het opzetten van en vasthouden aan een structurele communicatiestructuur, grote behoefte aan het mede kunnen bepalen van de wijze waarop de interne communicatie plaatsvindt. Er leeft in Lisse een gevoel onder medewerkers dat de communicatie onvoldoende is geweest, onvoldoende duidelijk en dat er ook onvoldoende sturing op heeft plaatsgevonden. Het is bijzonder makkelijk om dat op te lossen met de invoering van enkele structurele communicatie-instrumenten.’ Voorgesteld wordt een ‘regiegroep communicatie organisatieontwikkeling in te stellen.

De PR-machines gaat op een meer gestructureerde wijze opereren. Voorafgaand aan het sturen van een persbericht worden voortaan eerst de eigen medewerkers geïnformeerd over dat onderwerp. Ook geeft het college binnenkort ‘rondetafelinterview’ met journalisten om de tien belangrijkste speerpunten voor de komende twee jaar te vertellen. Op dat moment wil het college ook de bevolking van Lisse vragen welke drie speerpunten de inwoners het belangrijkst vinden voor de komende twee jaar. De mensen kunnen dan uit twintig punten hun persoonlijke top-3 opstellen.

Het rapport stelt tot slot voor de ambtenaren een nieuwe spelregel in over de interne communicatie: ‘Voor kritische geluiden is een open oor, maar adel verplicht. Kritiek leveren is prima, maar we doen het respectvol en vanuit het principe dat we kritisch meedenken en dus altijd oplossingsgericht of in alternatieven denken. Kritiek leveren is geen vrijbrief voor niet meedoen, maar juist het loslaten van vrijblijvendheid.’