Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 mei 2008

Magazine voor betere communicatie

Joep Derksen

LISSE – Met het uitgeven van een huis-aan-huis verspreidt magazine, dat een of twee keer per jaar verschijnt, wil de gemeente de communicatie over haar activiteiten verbeteren. Per editie wordt gesproken over verschillende thema’s, zoals de grote bouwprojecten of de dienstverlening van de gemeente, zo maakte wethouder Adri de Roon (D66) dinsdag 13 mei bekend.

Op deze manier lijkt het college de publieke invloed te willen beïnvloeden via deze door de eigen medewerkers opgestelde ‘nieuwsberichten’. In het communicatieplan ‘Campagne verbeterde dienstverlening’ wordt onder meer gesteld: ‘Het uitbrengen van een magazine past in de wens van het college om de burger beter te informeren. Het magazine is niet bedoeld als nieuwsbrief en heeft een andere functie en uitstraling dan de gemeentegids, het jaarverslag en de begrotingskrant.’

Ook andere ideeën om de publieke opinie te bewerken worden in het communicatieplan gegeven: ‘We kunnen de pers positief prikkelen door ze een enkele keer op ludieke wijze te ontvangen. Bijvoorbeeld: de gemeentewinkel nodigt de pers uit en laat hen de dienstverlening aan den lijve ervaren op een ludieke, klantvriendelijke manier. Zodat het een beleving wordt: nodig de pers uit voor een maaltijd waarbij medewerkers, na een speciale training, het eten serveren en laten zien hoe klantvriendelijk en servicegericht zij zijn.’ Een ander idee: ‘Het college van burgemeester en wethouders brengen persoonlijk een traktatie rond in het gemeentehuis als iedereen verhuisd is: dat is een klein gebaar met een groot effect.’

De kosten voor het opzetten van een magazine, waarbij ‘de mens achter de ambtenaar getoond wordt’, bedragen circa 18.000 euro per editie: de gemeente overweegt om ‘Dienstverlening’ als thema voor de eerste uitgave te hebben, zodat veel informatie over de gemeentewinkel gegeven wordt. De eerste editie verschijnt naar verwachting later dit jaar. In andere edities kan gesproken worden over, bijvoorbeeld, veiligheid, bouwprojecten of andere onderwerpen die dan in de gemeente actueel zijn. Tevens wordt in 2009 voor een bedrag van circa 10.000 euro een nieuwe gemeentelijke promotiefolder uitgegeven.