Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 juni 2008

“We hopen dat deze acties niet ten koste gaan van de medewerkers zelf”

Einde staking openbaar vervoer nog niet in zicht

STREEK – Ook in deze regio worden duizenden reizigers van het Openbaar Vervoer getroffen door de dagenlange staking, waar het einde nog niet van in zicht is. Hoe kijken de stakers en Connexxion aan tegen de huidige situatie?

Joyce van Leeuwen, afdeling Persvoorlichting FNV Bondgenoten stelt zich keihard op: “Vooralsnog blijven de mensen staken en wat dat betreft gaat het goed. De werkgevers zijn niet met een bod gekomen waarvoor wij naar de onderhandelingstafel willen komen. Het liefst wat de buschauffeurs willen, is weer aan het werk te gaan en de staking is het allerlaatste middel om de CAO af te dwingen. Het is heel vervelend dat de reizigers worden gedupeerd, maar een actie als gratis openbaar vervoer hebben we al gehad, maar deze milde actievorm leverde niets op.” Hoe succesvol is de staking; hoeveel personeelsleden doen hier aan mee? “Alles ligt stil, dus het lijkt mij duidelijk dat 100% staakt.”

De oorzaak van de acties blijken echter helemaal niet bij de werkgevers van het openbaar vervoer te liggen, zo wordt duidelijk uit de woorden van Van Leeuwen: “Het Kabinet heeft besloten dat er marktwerking in het openbaar vervoer moet worden ingesteld. De bedrijven die inschrijven op contracten van provincies en andere opdrachtgever zitten redelijk laag met hun offertes en dan ga je snijden in je personeelskosten. De marktwerking heeft in de hand gewerkt dat niet meer in personeel en materieel geïnvesteerd kan worden. We hebben dit aangekaart bij de overheid, maar zij gaven niet thuis. Daarom moeten de werkgevers nu de oplossing bieden.”

Nieuw loonbod

Danielle Meijne, Woordvoerder van Connexxion, geeft de mening van de organisatie die het openbaar vervoer in deze regio verzorgd: “Op dit moment is er geen vooruitzicht dat de staking snel afgelopen zal zijn. Afgelopen dinsdag hebben de bonden ons nieuwe loonbod afgewezen, ze wilden niet om de tafel zitten en hebben de chauffeurs opgeroepen te staken en het werk neer te leggen. We zien 8% over twee jaar als een redelijk aanbod.”

Bestaat er voor het openbaar vervoer niet het risico dat de reizigers massaal overstappen op het vervoermiddel dat wel betrouwbaar is en waar je niet afhankelijk bent van de wil van een andere chauffeur: de auto? En kan dat leiden tot ontslagen? Meijne: “We hopen dat deze acties niet ten koste gaan van de medewerkers zelf. Het zou heel vervelend zijn als dat het resultaat zou zijn. Wij gaan er vanuit dat de overeenkomst er snel komt en doen heel hard ons best hiervoor.

Over het percentage werknemers dat weigert te werken: “Ik kan qua stakingspercentage niet voor andere vervoerders spreken, maar circa 80% staakt bij ons. Een hele hoop diensten kan niet gereden worden omdat bepaalde diensten op elkaar aansluiten. Als bijvoorbeeld degene die het eerste deel van de route moet nemen, niet start, dan komt het daaropvolgende routedeel ook te vervallen. Hoe dan ook, deze situatie is heel vervelend voor de reizigers.”