Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 augustus 2008

“Simpele dingen betekenen voor die mensen heel veel”

Inge den Hollander helpt in Roemenië

STREEK – Dinsdag 5 augustus vertrekt Inge den Hollander (30) samen met drie anderen namens de interkerkelijke “Stichting Help Ons Helpen” naar Roemenië om zich op de hoogte te stellen van de goede voortgang van de verschillende projecten. Den Hollander is moeder van twee kinderen, maar vindt toch tijd om zich, onder meer als lid van het bestuur, voor deze stichting in te zetten: “Ik kan niet anders dan de mensen in Roemenië te helpen. Er is daar zo veel nodig.”

Door Joep Derksen

De Stichting Help Ons Helpen is een interkerkelijke non-profit hulporganisatie en van oorsprong een Katwijks initiatief: in de jaren negentig voelden twee mensen zich geroepen door God om de mensen in Roemenië te helpen met de vele problemen die daar waren. Ze stapten samen in een auto en reden naar Roemenië zonder een idee te hebben wat ze konden doen. In een willekeurig Roemeens dorpje, Salem, belden ze aan bij de lokale kerk: de voorganger Kovacs opende de deur, maar was niet verrast hen te zien: “Ik had u al verwacht, want ik heb God om hulp gebeden om iets voor de bejaarden hier op te starten.” De Stichting Help Ons Helpen werd vervolgens opgezet en inzamelingsacties werden opgestart om samen met de lokale kerk een bejaardenhuis te bouwen, waar zo’n 12 senioren in goede omstandigheden en op Christelijke basis kunnen wonen.

Den Hollander, die in Voorhout woont, is enkele jaren geleden betrokken geraakt bij de Stichting Help Ons Helpen: “Ik ben zangeres van Nederlandstalige gospelmuziek en werd gevraagd om mee te zingen voor een cd, waarvan de opbrengst naar de stichting zou gaan. Voor dit goede doel wilde ik me graag inzetten, maar ik wilde ook een keer mee gaan naar Roemenië. Dat maakte een overweldigende indruk op me. Die mensen daar zijn zo blij dat je iets positiefs brengt, hen aandacht geeft en hen vertelt dat ze belangrijk zijn. Het is in feite zo simpel: je gaat er naar toe, bidt samen en hierdoor worden mensen bemoedigd. Na die eerste reis kon ik niet meer tegen de stichting zeggen: ‘Jongens, veel succes!’ Ik wilde er bij betrokken blijven.”

Huiswerk

De Stichting Help Ons Helpen heeft al een aantal projecten opgezet: naast het bejaardenhuis is ook contact gelegd met Anneke van der Kouwe, die al vijftien jaar in Boekarest woont. Zij werkt daar met kinderen uit arme gezinnen om hen een toekomst te geven. Ze zorgt ervoor dat die kinderen hun huiswerk kunnen maken in een apart gebouw en eventueel ook op zondag. Op deze manier hoeven die jongeren geen achterstand op te lopen, want vaak moeten ze studeren in hun eigen woonkamer waar tien broertjes en zusjes rondlopen en praten.

Ook is het “Land voor voedsel” project gestart: een stuk grond is gekocht waar aardappels en een aantal granen verbouwd worden. Een deel van de opbrengst wordt verkocht om zaden te kopen voor het volgende seizoen, maar de rest van het voedsel wordt weggegeven aan arme gezinnen. Den Hollander: “Zolang we denken dat God wil dat we deze projecten opzetten, doen we dat ook.” Zelf ervaart ze regelmatig grote en kleine wonderen, zowel in Roemenië, waar ze nu drie keer is geweest als hier in Nederland. De mensen hier in de Duin- en Bollenstreek zijn vaak graag bereid de stichting te helpen, zo laat Den Hollander weten: “In Roemenië woont een jongetje die last heeft van een glutenallergie. Maar in Roemenië zijn weinig glutenvrije producten. Ik legde dit voor aan de bedrijfsleiders van de Plus en Albert Heijn en beide bedrijven gaven in totaal wel 15 kilogram aan etenswaren. Dat is toch fantastisch?!” Ze vervolgt: “Overigens gaan we deze winter weer en grote voedselactie houden, zodat we na de jaarwisseling in totaal 30 ton voedsel per vrachtwagen naar Roemenië kunnen brengen. Dit voedsel wordt dan verdeeld over meerdere projecten: arme gezinnen in Boekarest, het bejaardenhuis in Salem en ook een deel aan zigeuners.”

Kringloopwinkel

“Ik wil de stichting Help Ons Helpen ook meer bekend maken buiten Katwijk, dus ook in Voorhout. Als mensen meer willen weten over onze stichting of ons willen steunen, dan kunnen ze contact met me opnemen. Mijn telefoonnummer is: 0252 212 554, mijn emailadres:
Idenhollander@hotmail.com en ook kan gekeken worden op onze website: www.stichtinghelponshelpen.nl. Als een lezer van dit artikel iets voor de mensen in Roemenië wil doen, dan kan een gift gestort worden op giro 555 4416 t.n.v Stichting Help Ons Helpen in Katwijk. Overigens hebben we een kringloopwinkel in Katwijk aan Zee, aan de Van der Vechtstraat (bij de Digros in de buurt): alle opbrengsten hiervan komen regelrecht ten goede aan de Roemeense bevolking.”

Den Hollander besluit: “Soms zie je een en al ellende, agressie en verslaving in Roemenië. Als we dan met die mensen in contact komen, zie je dingen verbeteren, zoals de normen en waarden. God kan veranderingen brengen in iemand zelf, zodat woede en agressie genezen kunnen worden. Wij willen praktische hulp geven, werken aan een betere toekomst en zorgen voor eeuwigheidswaarde. Dat betekent dat de mensen tot in de eeuwigheid bij God kunnen zijn. Ik kan niet anders dan de mensen in Roemenië helpen. Er is daar aan alles gebrek: wij doen maar eenvoudige dingen en dat betekent voor die mensen ontzettend veel.”