Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 november 2008

Plezierbooteigenaars grotendeels tevreden

VOORHOUT – De bijeenkomsten over de waterverordeningen voor de woonboten en pleziervaartuigen in het bestuurscentrum werden zeer druk bezocht. Beide avonden zat de raadszaal afgeladen vol met circa 150 mensen, die wilden weten welke consequenties de nieuwe gemeentelijke regelgeving voor hun boot zou hebben. Waar er enige polemiek bestond bij de woonbooteigenaren, kon wethouder Bert Homan (VVD) het overgrote deel van de plezierbooteigenaren gerust stellen. Met name voor de Warmondse boten verandert er niets of nauwelijks.

Met de notitie ‘De Kaag, de mooiste helft van Teylingen’ startte de gemeente indertijd het project Ligplaatsenplan. Het basisidee is dat woonboten niet gesaneerd, maar gelegaliseerd worden. Zo komt er een ligplaatsenkaart, een vergunningenstelsel (met een vijfjaarlijkse verlenging) en elk woonschip mag een bijboot en een pleziervaartuig hebben.

Wat de pleziervaartuigen betreft: hiervoor wordt een maximum lengte voor af te meren boten ingevoerd: boven deze maatvoering heeft de eigenaar vanaf 2013 een vergunning nodig. Binnen de bebouwde kom is de maatvoering 6,50 meter lang en 2,20 breed en buiten de bebouwde kom is het 7,50 meter lang en 2,40 meter breed. De hoogte is maximaal 1,50 meter. Homan: ‘We kijken wel naar uitzonderingen, waar men met grotere boten mag liggen. In Warmond liggen heel veel schepen in het water dat wij niet als openbaar water beschouwen. Al die mensen die daar hun boot hebben liggen, hoeven geen vergunning aan te vragen, ongeacht de omvang van hun boot. Ook bij De Leede stellen we geen vergunningsvereiste. Verder willen we een speciale oplossing vinden voor de boten in de Pieter Mauritsstraat en mogen de ex-werkschepen die we beschouwen als de historische vloot blijven liggen in de diverse sloten en vaarten waar ze horen.’

Tot 2013 is er een overgangssituatie: voldoende tijd om nieuwe jachthavens en uitbreiding van bestaande jachthavens te realiseren, meent Homan. ‘We verwachten dat enige honderden plaatsen erbij komen. Mocht dat niet lukken, dan wordt de overgangstermijn verlengd, want we gaan geen mensen wegjagen als er geen alternatief is.’

Toehoorder René San Giorgio hield een twintig minutenlang betoog over zijn visie die volgens hem door meer dan 120 mensen gedeeld wordt. Hij stelde de wethouder vervolgens een negental vragen. Een aantal toehoorders wachtten echter niet op het antwoord en verlieten de raadszaal voortijdig: zij hadden genoeg gehoord, zo lieten de heer en mevrouw Burger weten: ‘We zijn niet ontevreden en hebben niets te duchten. Het wildparkeren op het water wordt aangepakt.’ De heer Wickenhagen stelde: ‘De wethouder was duidelijk, alleen vraag ik me af of er nu een run komt op de ligplaatsen in Warmond.’ De heer De Jong was ook kritisch: ‘De wethouder vertelt nu pas veel dingen, maar dat had hij veel eerder moeten doen.’
Ondertussen beantwoordde Homan de vragen n San Giorgio en hij informeerde: ‘We zouden wellicht naar een andere breedtemaat moeten voor de boten: hier volgt eventueel nog een correctie op. Misschien gaan we de maten ook bekijken in verband met de doorvaarbaarheid van een stuk water. Binnen twee jaar houden we een evaluatie en dan gaan we bekijken of we de huidige vergunningtermijn van een jaar voor plezierjachten kunnen verlengen. We willen echter niet dat iemand een ligplaatsenvergunning heeft voor vijf jaar, zijn boot na twee jaar verkoopt en dan nog drie jaar een ligplaatsenvergunning heeft.’