Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 november 2008

“Elke dag is een wedstrijd”

Koks in spé strijden om Chef Award 2009

VOORHOUT – Elf koks, tien jongens en een meisje, uit het hele land verzamelden zich om te participeren aan de door Euro-Toques Nederland georganiseerde Chef Award 2009. Vier van hen worden uitgezonden naar de landelijke finale in Maastricht, waar de uiteindelijke winnaar stage mag lopen bij een sterrenrestaurant naar keuze, ergens in Europa.

Door Joep Derksen

Drie juryleden beoordelen de koks in spé: Barbara Lange, Arturo Dalhuisen en Evert van Dilst. Deze laatste legt uit: “De opdracht is om een voorgerecht en hoofdgerecht te maken van kalfsvlees en –organen. Alle ingrediënten hier in de keuken van het Teylinger College kunnen gebruikt worden, maar het is de deelnemers niet toegestaan om eigen ingrediënten van huis mee te nemen. Lange kijkt met een kennersoog: “Je ziet duidelijk wie al eerder met dit soort wedstrijden mee hebben gedaan. Zij werken rustig en georganiseerd.” Over het feit dat er maar één vrouw deelneemt: “Koken is een ambacht en een mannenberoep vanwege het zware fysieke aspect. Of het nu gaat om het tillen van zware pannen of het feit dat er vele, vele nachten lang hard doorgewerkt moet worden.”

Dalhuisen pakte de zelf de eerste prijs in 2008 en hij mocht bij een 3-sterrenrestaurant in Spanje stage lopen. “Mijn tip voor de deelnemers is dat ze van tevoren moeten inschatten wat ze willen maken. Dan maak je het ook veel gemakkelijker voor jezelf. Stel daarnaast een mis-en-place brief op, zodat je opschrijft wat je moet doen om het vervolgens af te tikken.” Over de zaken waarop hij als jurylid let: “Wij beoordelen op smaak, creatie, aantal bewerkingen, mate van samenwerken, snijtechnieken en hygiëne.”

Torentje

Deelneemster Laura van Elzakker (17) is vanuit Gilzen naar Voorhout gereisd voor de wedstrijd en vertelt over het koksvak: “Het is leuk om creatief bezig te zijn, zodat je voor je gasten iets moois en lekkers kunt klaarzetten.” Over de wedstrijd: “Ik maak een torentje van plakjes aardappel en wortel bij het voorgerecht. Of ik een kans maak? Als ik de tegenstanders zie, denk ik wel dat het moeilijk wordt.”
Iets verderop loopt Jonathan Zandbergen druk heen en weer tussen zijn snijplank en vijf pannetjes die op het vuur staan. Wat gaat hij maken? “Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik kwam wat later binnen en moet tijd inhalen.” De 27-jarige Joost de Roover daarentegen is de rust zelve. Hij is dan ook al behoorlijk bedreven in het vak en werkt bij een gerenommeerd restaurant in Breda: “Deze wedstrijd staat in hoog aanzien en het geeft mij de gelegenheid te laten zien wat ik kan. Elke dag is een wedstrijd en vandaag is het niet anders.”