Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 februari 2009

‘Buslijnen dupe van RijnGouwe Lijn’

LISSE – ‘Er is een duidelijke samenhang tussen het schrappen van buslijnen in de regio en de kosten voor het realiseren van de RijnGouwe Lijn (RGL).’ Wethouder Guus Mesman (PvdA) kreeg dinsdag 3 februari tijdens de vergadering van de commissie Regionale Zaken van fractievoorzitter Cees Verburg (D66) felle kritiek over zich heen. Het onderwerp was de ‘Ontwerp Openbaar Vervoer visie’.

Verburg stelde: ‘In korte tijd is het RGL-budget van 250 miljoen naar 600 miljoen gestegen. Dat wordt ook een probleem voor Lisse: nu worden we voor het eerst geconfronteerd met de RGL, en dan alleen nog de RGL-Oostverbinding. Kunt u zich voorstellen welke negatieve effecten we krijgen als hier een RGL-west komt?! Dat gaat namelijk ten koste van busdiensten. Met mooie woorden wil men verdoezelen wat de aanleiding is om buslijnen te schrappen: men schraapt geld bij elkaar om de kosten te dekken voor de RGL. De kosten stijgen daarvoor de pan uit. En de nadelige effecten zijn ook voor Lisse echt ingrijpend.

Mesman antwoordde: ‘De aspecten die Cees neerlegt zijn nimmer aan de orde geweest. Het is niet zo dat men beknibbelt op andere lijnen omdat de RGL zo duur is. Men heeft gezorgd voor hoogwaardig openbaar vervoer om op een optimaal openbaar vervoer te komen. We willen dat er 50% meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer. Dat gebeurt door snelle en duidelijke verbindingen neer te leggen. Dus iets minder haltes, een wat grotere loopafstand, maar dan dus ook minder vaak stoppen. Die hoogwaardige busverbinding moet ongestoord door rijden.’

Dat Verburg’s verhaal zeer dicht bij de waarheid ligt, blijkt echter wel uit een presentatie van Hugo van den Berg, Senior projectmanager van de Projectorganisaties RijnGouwelijn (RGL). Hij informeerde in 2006 de gemeenteraad van Katwijk: ‘Als de RGL er ligt, zullen overigens wel een aantal buslijnen verdwijnen, zoals de parallellijnen van Katwijk naar Leiden. Er zullen dan lokale bussen worden ingezet die de passagiers naar de RGL-halte brengen. Een bepaald deel van de mensen zal dan inderdaad langer onderweg zijn.’ Over de kosten stelde Van den Berg: ‘De RGL zal nooit kostendekkend rijden: de Provincie zal er altijd geld op toe moeten leggen.’