Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 april 2009

"Vrouwen weten mijn zwakke plek te raken"

Jort Kelder animeert zaal vol vrouwen

NOORDWIJK – Een Klooster vol met 120 vrouwen en een opgepepte Jort Kelder met bretels: alle ingrediënten waren aanwezig om van de bijeenkomst ter ere van het tweejarig bestaan van Vrouw&Zaak Bollenstreek een doorslaand succes te maken. Voorafgaand aan de presentatie van Jort werd hem dan ook gevraagd of hij zich in het hol van de leeuw waagde. Zijn antwoord: “Vrouwen zijn een waardig tegenstander van me. Mannen kan ik gemakkelijker aan, want vrouwen weten mijn zwakke plek te raken.”

Door Joep Derksen

De voormalig hoofdredacteur van Quote had echter wel een verzoek: geen vragen of opmerkingen plaatsen over Georgina Verbaan. Gelukkig waren andere opmerkingen geen taboe, zoals Kelder’s commentaar over zijn opvolger bij de Quote: “Ik wilde een vrouwelijke opvolger, een stoer wijf, maar dat lukte mij niet. De aandeelhouders kozen voor een oplossing die het einde van Quote zal betekenen.” Met een blik op de pers: “Het kan zijn dat Quote blijft bestaan met een oplage van 45.000 exemplaren, maar dan kan het geen verschil meer maken in medialand.”

Kelder zou een presentatie geven over het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk ondernemen, maar hij koos ervoor een algemeen praatje te houden. Eerst gaf hij een korte introductie over zichzelf: “Je bent alleen geschikt voor het vak van journalist als je fundamenteel tegendraads bent. Nadat ik tien jaar bij Quote had gewerkt wilde het management Quote verkopen. Ik kon het blad zelf niet kopen, dus ben ik weggegaan: ik ben namelijk niet te koop. Nu heb ik mijn eigen bedrijfje:
www.925.nl. Ik wil nooit meer voor een baas werken en nooit meer verkocht worden: je voelt je dan zo goedkoop. Het is net of je voor het raam zit.”

Flauwekul

Hij vervolgde: “Ik geloof niet in dat geëmancipeerde gel*l. Ik moet altijd zo lachen om de mannen in hun pakken met hun visitekaartjes die je op seminars tegenkomt. Het kapitalisme is echter niet dood, want de kredietcrisis is onderdeel van het kapitalisme. Europa is echter ten dode opgeschreven en zal behoren tot de tweede wereld: Amerika en Azië gaan grote stappen nemen en wij blijven maar vergaderen in het Torentje. Zou er geen kredietcrisis zijn als de vrouwen het voor het zeggen hadden? Dat is flauwekul. Jullie vrouwen hadden nooit een krediet gekregen!”

De zaal pikte alle ‘beledigingen’ die Kelder hen toewierp, al werd hij af en toe van repliek gediend, zoals tijdens de paneldiscussie. “Ben je net als ik vrijgezel omdat je het hebt gehad met de vrouw?”, stelde Kelder. Panellid Vreneli Stadelmaier van SheConsult had haar oneliner al klaar: “Ik hou ervan om het topje te bereiken.” Het mannelijke panellid Andries de Boer van WaardeVastGoed Holland B.V. kreeg volop de ruimte om controversiële uitspraken te doen: “De kredietcrisis is door vrouwen veroorzaakt: door hun te grote nesteldrang hebben we allemaal te grote huizen veroorzaakt.” Luid gejoel was zijn deel.

Tragiek
Kelder: “De tragiek van de vrouw is dat ze carrière kan maken, maar dan niet meer aan de man komt. Mannen zijn terecht bang voor een carrièrevrouw. Jullie zijn multifunctioneel en dat is prima. Laat ons mannen maar werken en bier drinken.” Hij hield een enquête: “Wie van jullie vindt het geoorloofd om je decolleté in de strijd te gooien? Minimaal tien vrouwen staken overtuigt hun hand op. Een van hen stelde: “Je doet toch ook je haar goed. Ik maak er geen misbruik van, maar wil er wel lekker goed uitzien.” Kelder concludeerde aan het einde van de avond: “Jullie vrouwen vallen best mee in het echt.”