Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 september 2009

Gemeenteraad geeft finale toestemming voor aanleg NS-station

SASSENHEIM – Een nieuw bestemmingsplan voor het NS-station Sassenheim is opgesteld. Dit is noodzakelijk om het parkeerterrein en de perrons aan te mogen leggen. Wethouder Leo van der Zon (VVD) deed deze mededeling aan de raad. Deze gemeenteraad moet op 5 november oordelen over het nieuwe bestemmingsplan.

Het doel is dat dit NS-station Sassenheim in december 2010 wordt geopend. Het station komt globaal te liggen aan de Wasbeeklaan, tussen de rijksweg A44 en de Schiphollijn. Aan weerszijden worden aan de buitenzijde van het spoor de perrons aangelegd met abri’s. Het voorplein biedt parkeergelegenheid voor bussen, fietsenstallingen en 250 auto’s. Ook stopt de bus direct bij het station. Daarvoor wordt het viaduct onder de A44 verdiept en wordt dit viaduct aangepast zodat fietsers en voetgangers het viaduct veilig kunnen passeren.

Voor een goede en veilige bereikbaarheid van het station wordt tevens een vrijliggend (tweezijdig) fietspad aan de noordzijde van de Wasbeekerlaan aangelegd, wordt het trottoir aan de zuidzijde doorgetrokken en wordt het A44-fietspad (tussen de Menneweg en het station) verlicht. Ook is een aanpassing van de fietsoversteek Wasbeeklaan-Oosteinde in de plannen opgenomen en wordt de tunnel van de Wasbeeklaan onder het spoor afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
Zodra het nieuwe bestemmingsplan is goedgekeurd, wordt er zo spoedig mogelijk begonnen met de bouw van het nieuwe NS-station, waarna dit station in december 2010, met ingang van de dienstregeling 2011, in gebruik kan worden genomen. Hoe het kan dat de aanleg van het laatste stukje van de snelweg A4 meer dan veertig jaar duurt, en het een compleet station met bijpassende infrastructuur binnen elf maanden gerealiseerd kan worden, is een vraag waar geen politicus antwoord op kan danwel wil geven.