Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 september 2009

Spoortunnel geen optie in de komende 25 jaar

Raad unaniem voorstander van herinrichting Herenstraat

TEYLINGEN – De Herenstraat wordt definitief heringericht. Alle politici waren tijdens de vergadering van de commissie Ruimte op woensdag 2 september overtuigd van de noodzaak om het winkelgebied annex doorgaande weg aan te pakken. Voor een bedrag van 2.400.000 euro komen er onder meer klinkers op de weg te liggen, worden rijrichtingen van de zijwegen aangepast en zal het autoverkeer een stuk lastiger en langzamer van Oosthout naar Noordwijk en terug kunnen. De hoop is dat hierdoor het aantal automobilisten dat via het oude dorp reist drastisch zal afnemen.

Wethouder Leo van der Zon (VVD) presenteerde de plannen: ‘In 2007 hebben we uitgesproken dat we de Herenstraat willen aanpakken. Door enkele inloopbijeenkomsten hebben we veel opmerkingen kunnen honoreren en daardoor is er draagvlak voor de plannen. Het totaalbedrag valt hoger uit, maar dat komt omdat het in te richten gebied ook fors groter is dan eerder gedacht.’ Het plan beslaat nu, naast de Herenstraat zelf, alle particuliere eigendommen in de Herenstraat, het Kerkplein, een deel van de Aletta Jacobslaan en Dinsdagse Wetering en de gebiedenter hoogte van de Schoonoord en Beukenrode. Tevens komt er een linksafstrook naar de Churchilllaan ter hoogte van de spoorwegovergang. De wethouder: ‘We willen op 2 januari 2010 als de bliksem aan de slag, zodat de Herenstraat klaar is voordat het bloemencorso door de streek gaat.’

De politici waren positief. Commissielid Joost Peetoom (PvdA): ‘Vijftien jaar wachten op de noordelijke randweg is geen oplossing. Zolang ik hier woon, wordt er al gepraat over de Herenstraat. Het is goed dat deze wordt opgeknapt. Als sociaal-democraat heb ik er wel wat moeite mee dat wij geld gaan uitgeven voor het verbeteren van private eigendommen.’ Commissielid Cees van Velzen (CDA): ‘De aanpak van de Herenstraat is dringend noodzakelijk en het is een heel lang gekoesterde wens van de TOV-Voorhout.’

Commissielid Leo van Steyn (Trilokaal): ‘Als ik nu naar de Herenstraat kijk, springen de tranen in mijn ogen; met deze uitstraling wordt het niets. We moeten geen chaos krijgen in de Herenstraat, maar de Herenstraat moet het visitekaartje van de kern van Voorhout worden en dat mag best wat kosten.’ Commissielid Arno van Kempen (D66): ‘Wat er uiteindelijk gaat komen, dat is wel mooi. Maar het plaatje wordt wel twee keer zo duur. Hoe zit het met de ontwikkeling van een eventuele spoortunnel: heeft dat nog invloed op de herontwikkeling van de Herenstraat? Houd daar vast rekening mee.’ Commissielid John Bosman (VVD): Het is in de Herenstraat al jaren een zooitje. De ondernemers zitten te springen om een prettig winkelgebied en goede bereikbaarheid. Teylingen moet investeren in de kwaliteit van Voorhout: de kosten zijn dus acceptabel.’
Wethouder Van der Zon reageerde: ‘Het enige grote private eigendom waar de gemeente aan meebetaalt is het Kerkplein. We hebben gekozen dat mee te ontwikkelen, anders krijg je de Belgische situatie dat het eindresultaat van de herinrichting abrupt stopt. We hebben gekeken naar een spoorse doorsnijding bij de tunnel bij Hoogkamer, maar we zijn er niet zo'n voorstander van en zien nogal wat bezwaren. Als er al zo'n spoortunnel zou komen, dan kijken we over een termijn van 25 jaar. Overigens vind ik dat als je wat wilt doen, je het spoor bij Akzo moet laten zakken in een tunnel waarna het spoor pas bij de Piet Gijzebrug omhoog komt. Bovenop die tunnel kun je weer bouwprojecten ontwikkelen om de tunnelkosten (deels) te financieren).’
Vervolgens lieten Peetoom en Van Steyn weten tegenstander te zijn van een tunnel, al bleken ze niet naar de lange termijn te durven kijken. Peetoom: ‘Met de aanleg van een tunnel ga je Voorhout drie jaar lang degraderen tot een schizofreen dorp.’ Van Steyn: ‘Ik zou nooit willen beginnen aan een tunnel. Die zal alleen maar het verkeer aanjagen. Het metrosysteem van de NS is een prachtig systeem want dat zorgt ervoor dat het spoor 18 keer per uur sluit. Zo wordt het verkeer ontmoedigd.’