Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 november 2009

“Moeten we naar het lawaai van de hangjongeren luisteren?”

Omwonenden Kerkzicht zijn overlast spuugzat

VOORHOUT – Bijna ieder weekend pakt Lesley Evans een vuilniszak en loopt van haar appartement in de Jacoba van Beierenhof naar het Kerkzicht en de vijver bij het gemeentehuis. Daar raapt ze de rotzooi op die de hangjongeren de nacht of twee nachten ervoor hebben achtergelaten. Ze is het ondertussen spuugzat: “Ik ben hier in april komen wonen, maar dit had ik niet verwacht.”

Door Joep Derksen

Evans kan er haast de klok op gelijk zetten, zo laat ze weten: “Iedere vrijdagnacht en zaterdagnacht wordt ik midden in de nacht wakker gemaakt door jongeren die schreeuwen, kotsen of met een brommer keihard door de straat rijden. Of ze blijven in het weekend uren lang drinken en verdovende middelen gebruiken. Ze ruimen niets op, dus doe ik het regelmatig. Ik ben al een paar keer met twee volle vuilniszakken naar het bestuurscentrum gegaan en heb daar gevraagd waar zij die troep willen laten. Het resultaat was echter dat ik door de wijkagent gebeld werd met de waarschuwing dat ik niet nogmaals die vuilniszakken bij het bestuurscentrum mag deponeren.”

De bewoners rondom Kerkzicht hebben een vragenlijst beantwoord om te kijken of de overlast door meerdere personen gevoeld wordt. Dat blijkt inderdaad zo te zijn: een waslijst aan klachten over hangjongeren, drugsgebruik, overmatige alcoholnuttiging en zwerfafval is het resultaat van de petitie. Evans: “Ik vind het helemaal niet erg om eens in de twee weken mee te helpen mijn omgeving schoon te maken, dus wat dat betreft wil ik best vrijwillige zwerfvuilopraper worden, waarvoor de gemeente een advertentie heeft opgesteld. Maar op dit moment is het zo dat hoe sneller ik de omgeving schoonmaak, hoe sneller het weer vies wordt.”

Blikjes

Het interview vindt plaats op zondagochtend en ze laat de situatie ter plekke zien. Gewapend met een vuilniszak loopt ze via Kerkzicht naar de bankjes bij de vijver naast het bestuurscentrum. Overal liggen blikjes, lege zakjes chips, bierflesjes, papiertjes en een enkel glazen pipetje. Tot in het water aan toe. En dat terwijl er op een afstand van minder dan vijftig meter maar liefst drie(!) afvalbakken staan. In minder dan tien minuten heeft Evans de vuilniszak vol. Evans: “Het wordt tijd dat er niet alleen maar gepraat wordt met de hangjongeren, de gemeente moet gewoon wat doen. Als je geen belasting betaald, wordt er ook niet alleen maar met je gepraat: dan krijg je een forse boete en zit men achter je vodden aan.”
Evans heeft met burgemeester Sander Schelberg gesproken en hij heeft haar laten weten dat er borden komen die aangeven dat er na 20:00 uur niet meer gehangen mag worden in en om het Kerkzicht. In plaats daarvan dient de jeugd zich te begeven naar de hangplek achter @Hok. Wat Evans betreft, is het duidelijk: “Hangjongeren, het schreeuwen en het zwerfvuil is een samenhangend probleem. Zonder hangjongeren is er geen geluidsoverlast en wordt er ook geen afval op straat gegooid. Het is zo’n mooie plek bij het bestuurscentrum, dus is het ook zo zonde van al die rommel dat daar ligt. Ik heb al in veel plaatsen gewoond, maar nog nooit zoiets meegemaakt. Overdag worden mensen geïntimideerd door die hangjongeren of ze schreeuwen luid. Moeten we als omwonenden nou allemaal naar dat lawaai luisteren? Ik pleit voor het plaatsen van camera’s: alleen op die manier kunnen we het ongewenste gedrag tegengaan, want nu denkt die jeugd dat ze ongecontroleerd hun gang kunnen gaan.”


1 Comments:

At 11:50 a.m., Anonymous Anoniem said...

arme vrouw! hangejongeren toch ook altijd

 

Een reactie posten

<< Home