Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 november 2009

Nieuwe Prins Carnaval best bewaarde geheim

SASSENHEIM – De carnavalsvereniging De Saksen bestaat nu al 33 jaar en dat is te danken aan de Voorhoutse Bokken. Of, om precies te zijn, aan Nico Koelewijn. Sinds de oprichting van de Bokken in 1971 zat hij als Sassemer bij de carnavalsvereniging en hij gaf in 1975 aan dat hij graag jubileumprins wilde worden. Dit werd echter door een meerderheid van de raad afgewezen, “omdat een echte Voorhouter prins moest zijn”. “Dan richt ik mijn eigen carnavalsvereniging op”, was de reactie van Koelewijn.

Door Joep Derksen

Indertijd werd er door anderen wat meesmuilend over gedaan. “Ja hoor, carnaval vieren in Sassenheim”, maar Koelewijn zette door. De Saksen bestaan sinds 11 november 1975: de avond tevoren zat Koelewijn (nu 80 jaar) met een paar vrienden te praten of er een nieuwe carnavalsvereniging opgezet zou worden. Hij vertelt: “Kort na middernacht besloot ik dat het tijd werd om de knoop door te hakken. We richtten toen De Saksen op, waarvan ik de eerste prins werd.”
Nog altijd is Koelewijn zeer betrokken bij De Saksen. Zo is hij President van de carnavalsvereniging en stelt hij ieder jaar de proclamatie op. Hij is dan ook een van de zeer weinigen die weet wie het komende jaar Prins en Prinses carnaval van De Saksen worden, totdat het op 11 november bekend wordt gemaakt. Hij licht ook geen tipje van de sluier op: “Zelfs mijn vrouw heb ik het vorig jaar vlak voor haar overlijden niet verteld.” Het geheim van de 35ste Prins wordt tot het laatst bewaard en zo hoort het ook bij de carnavalstraditie!