Zoenen
In de regio waar ik vandaan kom, is er een algemeen bekende uitdrukking: “We worden genaaid zonder zoenen.” Want dat is natuurlijk precies wat er aan de hand is met de door dit kabinet in elkaar gezette kilometerheffing, dat voorheen het rekeningrijden genoemd werd.
“59% van de mensen gaat er op vooruit”, logen Minister van Financiën WB (Wouter Bos) en verkeersminister CE (Camiel Eurlings). De BPM (aanschafbelasting op auto’s) en de motorrijtuigenbelasting worden stapsgewijs afgeschaft en dat zou de financiële kosten moeten dekken. De kritiek op deze maatregel zou mild zijn, zo lieten verschillende media weten. Dan wordt het eens tijd om een ander geluid te laten horen, want deze regeringsactie is een onvervalste graaimaatregel.
Waar zal ik beginnen? Ten eerste met een simpel rekensommetje. Om van de Bollenstreek naar, zeg, Twente te rijden voor bijvoorbeeld familiebezoek, moet een afstand van 180 kilometer afgelegd worden. Aangezien je ook weer terug moet, betekent dit dat de kosten voor het bezoeken van opa en oma in 2012 al 10,80 euro (360 kilometer * 3 cent) zijn. Zes jaar later is dit al opgelopen naar 24,12 euro (360 kilometer * 6,7 cent). Minister Rouvoet zet zich in voor ‘jeugd en gezin’, maar hierdoor worden de minst verdienenden in de maatschappij extra benadeeld. Wel of niet familie bezoeken hangt in de toekomst voor veel mensen af van een koud rekensommetje: “Eten we deze week vlees of gaan we naar oma?”
Inflatie
En bij die 6,7 cent per kilometer blijft het natuurlijk niet. Want met de inflatie wordt dit bedrag vanaf 2018 jaarlijks verhoogd. Daar komt bij: het tarief voor het rijden in de spitsuren komt nog (veel) hoger te liggen dan die 6,7 cent per kilometer. Gelooft u nog altijd dat 59% van de mensen erop vooruit gaat?
Uw en mijn kosten blijven namelijk oplopen: er wordt een kastje in onze auto’s geplaatst, dat ervoor zorgt dat alle gereden kilometers worden bijgehouden. Dit kastje meet niet alleen de gereden afstand, maar uiteraard ook de tijd waarin deze afstand is overbrugd. Bent u binnen de berekende tijd op uw eindbestemming aangekomen? U krijgt een fikse bekeuring. Zijn er geen wegwerkzaamheden over een afstand van enkele honderden meters, maar staan er toch borden waar u 70 of 90 kilometer mag en u rijdt er met 100 kilometer per uur langs? U wordt onherroepelijk beboet.
Compenseren
En ook hier houden de kosten niet op. Door het wegvallen van de motorrijtuigenbelasting lopen de Provincies namelijk belastinginkomsten mis. En van die aardige WB mogen de Provincies dit ‘compenseren’. U en ik weten natuurlijk heel goed dat dit twee dingen kan betekenen: het verhogen van de huidige bestaande belastingen of het invoeren van een compleet nieuwe belasting. Dat zijn dus ook weer extra kosten dankzij de kilometerheffing. Maar deze kosten worden natuurlijk niet mee berekend bij het sommetje waarop WB en CE hun profetie doen dat 59% van de mensen erop vooruit gaan.
“Dit zijn allemaal kleine opofferingen voor het milieu”, zegt u, waarde bloglezer? Bedenk dan dit: één OV (Openbaar Vervoer)-dieselbus stoot meer giftige gassen uit dan 100 auto’s bij elkaar. En die dieselbussen rijden de meeste van de tijd leeg of bijna leeg rond. Vervang al die OV-dieselbussen per direct door minibusjes. Zorg er daarnaast voor dat de stoplichten niet meer zo afgestemd worden dat de OV-bussen er als eerste door mogen. Hoeveel verontreiniging verdwijnt er wel niet in het milieu doordat de overheden per gemeente iedere dag duizenden auto’s nodeloos en extra lang voor de stoplichten laat wachten? Laat het CBS hier eens onderzoek naar doen!
Oplossing
Kortom, de juiste oplossing voor het milieu is niet de kilometerheffing. Iedere automobilist betaalt namelijk al extra voor elke gereden kilometer, vanwege de belasting op de benzine (2/3de van het totale bedrag). Nieuwe wegen aanleggen en de ‘groentijden’ (de tijd dat de stoplichten op groen staan) verhogen zijn de juiste maatregelen. Alleen de nieuwe wegen zorgen voor het opheffen van de files. Die nieuwe wegen kunnen heel simpel gelegd worden op de huidige vluchtstroken, met marginale kosten. Wie gaat die extra wegenaanleg betalen? Dat doen de autorijders al: ieder jaar ontvangt de overheid 10 miljard euro aan autogerelateerde inkomsten. Hiertegenover staan slechts 3 miljard aan uitgaven. Boomkussers zullen zeggen: “het aanleggen van nieuwe wegen is slechts een tijdelijke oplossing; meer mensen zullen uit het OV stappen en in de auto gaan, waardoor de wegen dichtslibben.” Dat klopt misschien als je maar één of enkele wegen aanlegt, maar iedere automobilist kan bij mijn weten slechts in één auto tegelijk stappen. Voldoende nieuwe wegen zorgt voor een goede doorstroming. Hierdoor behoren de files tot het verleden en zal de milieuvervuiling door de auto’s, vrachtwagens en OV-bussen veel sterker afnemen dan de kilometerheffing ooit zal bewerkstelligen.
Deze week zijn onder meer overleden:
Augustin Sagasti (39): Spaans wielrenner
Robert Cameron (98): Amerikaans luchtfotograaf
Jack Verburgt (62): Nederlands musicus en producer
Tom Merriman (85): Amerikaans jinglecomponist
Bernard Kolélas (76): Congolees politicus
Ueli Gegenschatz (38): Zwitsers basejumper
Het woord van de week: Grammofoonwinkels.
2 Comments:
Eigenlijk te gek voor woorden dat de regering dit ook gewoon doordrukt. Dit zal nog wel problemen veroorzaken denk ik.
http://kilometerheffing.wordpress.com/
wat ik zocht, bedankt
Een reactie posten
<< Home