Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 februari 2010

‘Niet als mak lammetje achter het college aan lopen’

Fractievoorzitter Benno Kooij zegt politiek vaarwel

LISSE – Na meer dan acht jaar neemt fractievoorzitter Benno Kooij (CDA) vrijwillig afscheid van de politiek. Anderhalf jaar lang was zijn nakende afscheid het best bewaarde geheim van het gemeentehuis. ‘Het raadswerk is zo intensief; ik besteed er zo’n vier avonden per week aan. Zowel mijn vrouw als ik vonden het na deze raadsperiode wel genoeg.’

In de afgelopen twee raadsperioden heeft Kooij hoge pieken, maar ook flinke dalen meegemaakt. ‘Met mijn politieachtergrond heb ik aan de basis gestaan van het integrale veiligheidsplan. In eerste instantie bevond ik me tussen de ambtelijke onwil en de wens van de politie tot verandering, maar toch is het integraal veiligheidsplan in 2005 gerealiseerd. Dat was een goede zaak voor Lisse.’ Over de minder mooie tijden: ‘De periode vlak voor de verkiezingen van 2006, waarbij de wethouders Jaap Schuit en Ab Molenaar moesten vertrekken, was echt dramatisch. Toen merkte ik hoe hard de politiek kan zijn, want we kregen alles over ons heen, waarbij de Albert Heijn-problematiek van acht jaar eerder als smerig verkiezingsspel werd gebruikt. Door hommeles in de tent is indertijd de coalitie uit elkaar gespat.’

Het CDA werd in 2006 in Lisse electoraal afgestraft en de partij zakte van 7 naar 4 zetels. ‘Ik moest als lijsttrekker de kar met vier man trekken en hield me bezig met damage control. Ik heb de afgelopen jaren herrie willen voorkomen, zowel in de eigen partij als in de coalitie. Die rode raad heb ik zelf bedacht.’ Over zijn fractievoorzitterschap: ‘Vier jaar is weliswaar vrij kort, maar ik doe dit politieke werk al negen jaar en het is erg intensief. Mijn vrouw zei al langere tijd, als ik naar een politieke vergadering ging, “Moet je weer weg?”. Er komt een nieuwe fractie en vervolgens kom je veel dingen in herhaling tegen. Nu is een mooi moment om het stokje over te dragen.’

Wat beschouwt Kooij als hoogte- en dieptepunt van de afgelopen vier jaar? ‘De aanleg van het kunstgras voor FC Lisse was een van de hoogtepunten, want hierdoor is het complex van de landskampioen superverbeterd. Als raad hebben we grote beslissingen genomen over het Sportcomplex en het Fioretticollege; hierover zien we de resultaten pas over een aantal jaren, maar zeker is dat we er met z’n allen op vooruit gaan.’ Hij vervolgt: ‘De discussie over de (subsidie voor) de Agathabegraafplaats, dat vond ik een dieptepunt. De niet-religieuze partijen namen bijna religieus stelling over dit onderwerp. Hierdoor kwamen de verhoudingen op scherp te staan.’
Onlangs uitte Kooij zijn zorgen over de vragen die de belastingdienst stelde over de btw-constructie die het college bedacht had bij de verkoop van het PPO-terrein. ‘Dit had niets te maken met mijn nakende afscheid, maar ik wil weten of die btw-afdracht inderdaad een maas in de wet is, of dat er sprake is van fraude. Ik snap niet dat de andere partijen zo vol overtuiging achter het college blijven staan. Wij willen in ieder geval niet als een mak lammetje achter het college aan lopen.’