Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 mei 2010

"Bij twijfel word je gepasseerd door een ander"

Jan van Vliet hoeft niet als de paus op een stoel te zitten

LISSE - "Het leven is eindig. Als je vandaag iets kunt doen, moet je het doen." Deze levensles houdt Jan van Vliet zich iedere dag voor. Het is dan ook niet gek dat hij op vele vlakken actief is en zich op talrijke gebieden heeft bewezen. In zijn "werkzame" leven groeide het bedrijf van zijn vader, Uniekaas, uit tot een multinationale onderneming. Mede dankzij de wijze lessen van zijn vader: "Ga af op je buikgevoel; als het gevoel goed is, moet je het gewoon doen."

Door Joep Derksen

Ontegenzeglijk heeft Van Vliet's vader een belangrijke invloed op hem gehad. "Onze band was wel goed, we leken op elkaar en waren daarom regelmatig in competitie met elkaar. Hij was echter een geweldige leermeester en een fantastisch ondernemer. Hij heeft me heel jong praktisch opgevoed in het ondernemen. Ik was zelf niet zo gek op leren, dus vond mijn vader dat ik het in de praktijk moest leren. De dag van zijn dood was de laatste dag dat ik écht gehuild heb."

Over het geheim van het succes van zijn bedrijf in de loop der jaren kan Van Vliet duidelijk zijn: "De onderneming heeft altijd voorop gelopen; wij waren om 07:00 uur al bij een klant en deden onze eerste verkoop. Als wij dan om 08:30 uur op weg waren naar de tweede klant zagen we onze concurrent van zijn huis naar zijn zaak tuffen. Daarnaast is het belangrijk om altijd eerlijk te zijn en een langdurige relatie op te bouwen met zowel de medewerkers als de klant. Je moet er altijd voor gaan, want bij twijfel ga je niet inhalen. Op dat moment word je gepasseerd door een ander."

Ridder

Op donderdag 29 april werd Jan van Vliet benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, maar dat had niet in eerste instantie te maken met zijn professionele beroep, waar hij enkele jaren geleden afscheid van nam. De 64-jarige zet zich volop en actief in voor onder meer het Museum De Zwarte Tulp, Stichting Kring Bedrijven Bloembollenstreek, De Nederlandse Kaasunie en Beleef de Bollenstreek. "Bij De Zwarte Tulp raakte ik een jaar of zes geleden betrokken; mij werd gevraagd of ik het Gilde van De Zwarte Tulp beter kon laten lopen. We zijn sindsdien gegroeid van 57 naar 165 leden."

Tevens is Van Vliet mede-initiator van de stichting "Beleef de Bollenstreek" (BdB). Deze groep van mensen wil de Bollenstreek als toeristisch merknaam veel meer naar buiten brengen. "Ik vind dat wij als Duin- en Bollenstreek veel meer in huis hebben dan wijzelf beseffen. Jaarlijks komen 800.000 mensen naar de Keukenhof en bezoeken een miljoen mensen het bloemencorso en dat vinden we gewoon. We moeten dat uitnutten: deze streek kan het hele jaar goed zijn om de toeristen naar ons te laten komen. We hebben veel water, duin en strand; van Katwijk tot Zandvoort.

Uitkijkpunt

Onderdeel van de profilering is het plaatsen van symbolen en borden. Twee weken geleden werd het eerste BdB-uitkijkpunt geplaatst en het doel is om op meerdere strategische punten het merk Duin- en Bollenstreek naar voren te brengen. "We moeten geen onderscheid meer maken tussen Noordwijk als bloemenbadplaats, Lisse als centrum van de Bollenstreek en Hillegom als hart van de Bollenstreek, maar overal vertellen: "Beleef de Bollenstreek". Ik hoop en verwacht dat de VVV's van de Duin- en Bollenstreek weer bij elkaar komen. Ook vind ik dat het bloemencorso binnen de Bollenstreek moet blijven."

Dat klinkt zeer lovend, maar wat is de achterliggende reden van deze stichting? Er zijn al tal van belangengroeperingen die de Bollenstreek, danwel een deel van de Bollenstreek willen promoten. "Wat we doen is niet conflicterend, maar stimulerend bedoeld. We zijn niet politiek geëngageerd. We gaan niet over industrieterreinen of huizenbouw, we zeggen alleen dat we de Bollenstreek nog mooier willen maken. Dat houdt dus in; de streek revitaliseren en open maken. Doordat wij met deze stichting bezig zijn, gaan andere mensen nieuwe initiatieven ondernemen. Dat stimuleren wij alleen maar. Op het moment dat zo'n Bollenbus in Noordwijkerhout gaat rijden, zeggen wij: 'Prima idee, hopelijk doen jullie het volgend jaar in de hele Bollenstreek'."

Windmolens

Als u niet politiek gedreven bent, is deze stichting dan niet een Don Quichottestrijd aan het voeren? Immers, zonder politieke invloed strijd je tegen bestuurlijke en ambtelijke windmolens. "Natuurlijk heb je de politiek nodig; daarom hebben we contacten met de gemeenten en vertegenwoordigers van iedere gemeente zijn bij onze stichting betrokken. Later dit jaar nodigen we de nieuwe colleges uit zodat we met elkaar kennis kunnen maken. Ik ben echter niet goed in politiek, want ik houd niet van compromissen. Critici zijn negatievelingen: kritiek hebben is heel gemakkelijk, maar als je kritiek hebt, moet je ook verantwoordelijkheid nemen."

Daags voordat Van Vliet werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, was hij nog volslagen onwetend over dit heuglijke feit. Hij vertelt over het moment dat hij na elf jaar in het bestuur te hebben gezeten van de Stichting Kring Bedrijven Bloembollenstreek (KBB), benoemd werd tot erelid. "Voordat ik erbij kwam was het een deftige club van sigarenrokende mannen. Samen met het bestuur vonden we dat dit anders moest. We organiseerden vaker activiteiten, zodat de leden elkaar meer zouden ontmoeten. Later kwamen daar ook bedrijfsbezoeken en het eindejaarsfeest bij. Ik houd ervan om de boel te laten bewegen; anders gebeurt er niets. Na elf jaar ben ik tot erelid benoemd. Dat soort loftuitingen zijn leuk, al hoef ik niet als paus op de stoel te zitten. Mijn dank ontvang ik al als de dingen in beweging worden gezet en wanneer de mensen dan tevreden en gelukkig zijn, dan is dat voor mij kicken. Je kunt de dingen alleen in beweging brengen, als je iedere dag weer betrouwbaar bent. Ik heb het speldje ontvangen, maar vergeet het eigenlijk altijd om op te spelden bij officiële gelegenheden. Toch ben ik heel blij met deze ereblijk; dat toont aan dat de mensen je zeer waarderen; zoiets is niet in geld uit te drukken."

Hij besluit tevreden: "Ik heb een heel enerverend leven meegemaakt. Het had bijna niet beter kunnen zijn. Je moet maatschappelijk betrokken zijn in het leven en wat terug doen aan de maatschappij. We zijn maar een kort poosje op deze aarde en je moet er wat van maken. Dat ga je jezelf pas echt beseffen als je wat ouder wordt. Je merkt dat het leven eindig is en niet alleen om jezelf draait."