Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 juli 2010

Schiphol staakt succesvol geluidsverminderingsexperiment

LISSE – De luchthaven Schiphol weigert een succesvol experiment tegen vermindering van de vliegtuigoverlast voort te zetten. Dit maakte Schiphol bekend op donderdag 24 juni. De overige leden van het overlegorgaan CROS, waar zowel bestuurders van de verschillende gemeenten rondom Schiphol als bewonersorganen in vertegenwoordigd zijn, waren vol onbegrip. Wethouder Bas Brekelmans (VVD) spreekt van ‘een teleurstellende opstelling van de luchthaven’.

Brekelmans bezocht op 24 juni Schiphol voor het CROS overleg. Hij laat weten: ‘Zo’n overleg is altijd goed voor emoties, zo ook nu. Schiphol had een besluit genomen om het succesvolle (geluidsbeperkende) experiment “Idle Reverse Trust” (niet remmen 'op de motor' maar vooral op je wielen als je aan het landen bent) niet om te zetten in vaste procedures. Dit leidde tot veel onbegrip aan de kant van ons bestuurders en de bewonersvertegenwoordigers. Alders krijgt hierover dus geen eensluidend CROS advies, maar een patstelling op zijn tafelbordje.’

Desgevraagd gaat de wethouder nader op deze kwestie in: ‘De reden dat Schiphol dit experiment niet door wil voeren, is dat dit experiment zorgt voor minder voortgang van het vliegverkeer; ze krijgen dus minder capaciteit. Wij zeggen: ‘Schiphol laat het milieu vallen’. Met de opstelling van de luchthaven kun je jezelf afvragen waarom Schiphol überhaupt aan het experiment is begonnen. Zeker als je uitgangspunt is dat je de eigen capaciteit wilt vasthouden. Ik vind het een teleurstellende opstelling van de luchthaven.’

Heeft het CROS-overleg op deze manier nog wel zin, als een van de partijen zomaar een besluit kan doorvoeren? Is het niet beter om de CROS op te doeken? De wethouder zegt niet direct ja of nee, maar aan zijn bewoordingen is te merken dat ook hij het nut van het CROS overweegt: ‘De bewoners en bestuurders vonden dit experiment een succes en als het op deze manier in het niet valt, is het heel teleurstellend. Vanuit het cluster Zuid-West heb ik mijn teleurstelling uitgesproken. Zo’n besluit doet de verhoudingen geen goed. Als je toch nooit wilt meeveren, heeft het dan nog wel zin om dit soort experimenten te voeren?’