Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 augustus 2010

‘Ik heb altijd al een boek willen schrijven’

Marga Thomassen is debuutauteur met dichtbundel ‘Momenten’

NOORDWIJK – Met 65 jaar, een leeftijd waar anderen puffend hun pensioen bereiken, zorgt Marga Thomassen ervoor dat ze haar jeugddroom waarmaakt: het schrijven van haar eigen boek ‘Momenten’. In deze dichtbundel geeft ze zich niet alleen in literaire zin geheel bloot: ook haar persoonlijke emoties worden in pakkende strofes verwoord. Het boek is een ode aan haar dochter Barbara, de zee, natuur en de seizoenen, waarin iedere lezer(es) zich kan herkennen.

Het eerste exemplaar geeft Thomassen aan haar dochter; een duidelijk teken van hoe belangrijk haar kind voor de auteur en kunstenares is. Ze vertelt: ‘Op mijn 39ste kreeg ik Barbara en mijn leven veranderde ingrijpend. Ze stierf bijna aan wiegendood, maar is daar via reanimatie uitgekomen. Onderweg naar het ziekenhuis lag ze als Sneeuwwitje in een glazen kistje en dat moment heeft een diepe indruk op me gemaakt. Ik ben een heel beschermende moeder geworden, terwijl Barbara juist altijd haar eigen gang is gegaan. Zij is mijn alles.’

‘Momenten’ is het resultaat van 45 jaar gedichten schrijven, maar is in feite door toeval uitgegeven. In mei werd het kantoor van Thomassen’s man heringericht tot haar eigen atelier. Tijdens die verhuizing vond ze een dikke map met gedichten en al bladerend kreeg ze het advies om een aantal van deze gedichten in boekvorm uit te geven. De auteur: ‘Ik heb altijd al een boek willen schrijven; op jonge leeftijd schreef ik stapels dagboeken vol en als de kast ermee gevuld was, verbrandde ik die dagboeken weer. Schrijven zit in mijn ziel en hoewel ik jarenlang heb geschilderd, vind ik dat ik beter kan schrijven dan schilderen.’

Naast de dertig gedichten heeft Thomassen ook door haar gemaakte foto’s en schilderijen toegevoegd aan het boek, dat in linnen is gebonden. Deze beelden versterken de kracht van de gedichten nog eens. Thomassen: ‘Ik wilde aan de wereld een stukje van mezelf laten zien en dat is gelukt door deze gedichtenbundel te schrijven. Ik schreef de gedichten in het holst van de nacht, maar ook als ik zat te mijmeren, met de ondergaande zon aan de horizon. Het zijn niet alleen losse hersenspinsels, maar de gedichten beschrijven herkenbare dingen. De dood van m’n vader en moeder, de geboorte van mijn dochter, maar ook het heftige geuren en kleuren van een bos dat zich middenin het herfstseizoen bevindt.’
Het boek ‘Momenten’ is in beperkte oplage beschikbaar, voor de prijs van 14,95 euro. De presentatie vindt plaats op zondag 15 augustus om 15:00 uur bij Boekhandel van der Meer, Vuurtorenplein 10 in Noordwijk aan Zee.