Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 augustus 2010

'Vele reacties gaven me steun en wilskracht'

Kevin Langeree wil terugkomen na herstel

NOORDWIJK – De droom om opnieuw wereldkampioen surfen te worden, moet Kevin Langeree met een jaar uitstellen. Vrijdag 6 augustus brak hij zijn been tijdens een competitiewedstrijd op de Canarische eilanden. Momenteel zit hij thuis en zal hij de komende zes maanden gebruiken om te revalideren en nog sterker terug te komen. ‘Ik kan nog een paar jaar mee.’

Langeree was voor de zesde wereldtourstop, onderdeel van de PKRA, afgereisd naar het Spaanse Forta Ventura. Hij leek goed op dreef, want de eerste ronde – Single elimination – won hij. ‘In de dubbele elimination moest ik mijn eerste plek verdedigen. Ik wilde winnen en deed drie sprongen die goed verliepen. De vierde sprong ging perfect, maar bij de landing kwam ik op een rotgolfje, waardoor m’n knie uit de kom schoot. Rescuemensen hebben me met de jetski uit het water gehaald. Dat is snel gegaan, maar naar mijn gevoel duurde het heel lang. Nu heb ik de voorste kruisband gescheurd en de binnenste binnenband een klein beetje ingescheurd. Dit ongeluk was keiharde pech. Het was een rotgolfje waar ik op het verkeerde plek op het verkeerde moment was. Als ik tien centimeter naar voren of achteren was geland, was het goed gegaan.’

Hoe houdt de topsporter (22) zich onder deze tegenslag? ‘Naar omstandigheden gaat het wel OK. Iedere topsporter beseft dat een ongelijk altijd een keer kan gebeuren. Het is flink balen dat ik geblesseerd ben, maar je moet positief in het leven blijven staan. Dat heb ik van mijn moeder; ik heb gezien hoe zij zich door een ernstige ziekte heeft geslagen.’ Hij vervolgt: ‘Ik wilde voor de tweede keer wereldkampioen worden, maar dat gaat me dit jaar niet lukken. Op het moment van het ongeluk flitst het een en ander door m’n hoofd; nu win ik dat wereldkampioenschap niet meer. Maar volgend jaar wil ik twee keer zo hard terugkomen.’

Heeft Langeree al contact opgenomen met een wonderkraker die hem binnen enkele weken weer op de been kan krijgen? ‘Ik ben nu 22 en dan kan ik in deze sport nog een paar jaar mee. Ik wil niet a la Arjen Robben snel terugkomen, maar wil mijn lichaam rust geven. Ik kan nu gek gaan doen met een versneld herstel, maar dan lig ik over een paar maanden weer plat. Ik wil herstellen, zodat ik hopelijk de rest van mijn leven geen last meer heb van de blessure. Stilzitten zal me niet lukken, maar ik krijg een goede begeleiding in sportschool Azzurro, waar ik veel tijd ga doorbrengen. Door te revalideren wordt mijn lichaam sterker dan ooit.’
Gedwongen rust vanwege een gebroken been heeft ook z’n voordelen, beseft Langeree: ‘Ik kan mijn sociale contacten aanhalen, wie weet ga ik wat voor Noordwijk doen. In ieder geval heb ik een hoop steun gekregen van de megavele reacties die ik op Facebook, forums en mijn eigen website ontving. Het geeft me de wilskracht snel het water op te kunnen en hopelijk in de toekomst wereldkampioen te worden. What doesn’t kill you, makes you stronger.’