Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 augustus 2010

“Lange onderhoudsperiode zo snel mogelijk vergeten”

VOORHOUT – En weer is de Herenstraat afgesloten in verband met straatwerkzaamheden. Dit volgt op een periode van vele maanden waarin steeds een ander deel van deze winkelstraat onder constructie was. Op een gegeven moment was de Herenstraat via de spoorwegovergang zelfs compleet onbereikbaar. Dit keer lijken de gevolgen voor de winkeliers niet zo erg te zijn, zo laat een rondgang weten.

Door Joep Derksen

Jeroen Schulte van Fixet spreekt voor veel van zijn collega-winkeliers als hij laat weten: “Deze afsluiting doet niet zo zeer; bij de vorige afsluiting heb ik vele malen meer hinder ondervonden. Dat heeft mij meer dan de helft van de omzet gekost. Als collega’s hebben we het er niet over hoeveel omzet we verloren hebben; we hopen dat de werkzaamheden zo gauw mogelijk afgelopen zijn.”

Kritiek heeft Schulte ook: “Wel vind ik het een gemiste kans van de gemeente dat ze niet op de snelweg aangeven dat het beste de afslag Voorhout-Oosthout genomen kan worden om het dorp te bereiken. De leveranciers en vertegenwoordigers komen van de snelweg af en moeten in feite weer terugrijden. De gemeente moet ook waarschuwen dat Voorhout slecht bereikbaar is. Ik heb het gecommuniceerd, maar voordat het op het goede bureautje komt, zijn de werkzaamheden weer voorbij.”

In Noordwijk worden de ondernemers van de Kerkstraat deels financieel gecompenseerd; de gemeente betaalt een bedrag zodat de winkeliers extra kunnen adverteren in de lokale en regionale media. Zou dat ook een positieve ontwikkeling zijn voor de Voorhoutse winkeliers? “We hebben geen financiele compensatie gekregen. De gemeente verwijst ernaar dat de werkzaamheden onder het ondernemersrisico valt. Jammer dus voor ons. Landelijk is wel een potje waar je aanspraak op kunt maken. Maar als je aan die voorwaarden voldoet (80% omzetderving over een periode van zes maanden – JD), dan ben je al failliet. Overigens vind ik deze langdurige werkzaamheden geen ondernemersrisico, want de wegwerkzaamheden duren veel langer dan een weekje. Maar ik ga me daar niet mee bezighouden: ik besteed mijn tijd aan het ondernemen.”
Over het voorlopige eindresultaat is Schulte nog wel te spreken: “Over het algemeen vind ik de Herenstraat een heel mooie straat geworden. Het is echt een dorpsstraat geworden. De sfeer in de straat is veranderd. Ik geloof niet dat ik meer klanten krijg; mijn handel is specifiek. Maar voor de terrassen en verswinkels is het beter: de Herenstraat is een gezellige straat om te lopen, bijvoorbeeld voor mensen met een kinderwagen. Over het algemeen zijn de stoepen breder geworden. Hoe het allemaal tot stand is gekomen en hoe lang het heeft geduurd, dat moeten we maar heel gauw vergeten.” Schulte besluit: “We hebben er zin in, zondag 29 augustus, wanneer we de Herenstraat officieel heropenen. Dan hopen de ondernemers met de consumenten die winkelen een gezellig feestje te hebben.”