Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 september 2010

Functie vertrouwenspersoon wankelt

LISSE – ‘Ik denk dat de gemeente binnenkort zegt dat de functie van vertrouwenspersoon, Luud Kloos, niet meer hoeft te bestaan.’ Deze opmerkelijke uitspraak was te horen tijdens de vergadering van de seniorenraad op maandag 13 september.

‘De huidige directeur van de ISD (Robert ’t Jong) doet echt wat aan de klachten en ik denk dat de gemeente zegt dat er geen behoefte meer is aan een vertrouwenspersoon. Als mensen klachten hebben, kunnen ze bij ’t Jong op spreekuur. Dit najaar loopt de termijn van de functie van vertrouwenspersoon af en we hebben het sterke vermoeden dat de functie komt te vervallen.’ Dit bange vermoeden werd gedeeld door de leden van de seniorenraad.

In een reactie laat wethouder Adri de Roon (D66) weten: ‘Ik vind het erg prematuur dat dit soort dingen worden gezegd. Ik kan het bevestigen noch ontkennen. Er heeft hierover geen besluitvorming plaats gehad. In september heb ik overleg met de vertrouwenspersoon. Daarin spreken we over de evaluatie over het afgelopen jaar. Voor dit gesprek maakt hij een jaarbericht en dat jaarbericht stuur ik naar de leden van de commissie Maatschappij en Financiën. In een notitie bij dat verslag zal ik mijn commentaar geven. Ik vind het prematuur om hier nu al uitspraken over te doen.’

Ook Kloos laat weten dat het besluit over een eventuele opheffing van de vertrouwenspersoonfunctie nog niet genomen is. ‘Een aantal maatregelen is genomen; het SWOL krijgt er een taak bij om als ouderenadviseur te functioneren. De organisatie van ISD is beter op orde gebracht en de mensen aan de telefoon weten ook snel wat je aan de orde stelt. De klantvriendelijkheid is daar toegenomen. Robert ’t Jong heeft een spreekuur voor klachten. Ook vindt er huisbezoek plaats voor de intake van problemen bij hulpaanvragen. Dat had ik ook aanbevolen.’

Vorig jaar stuurde de gemeente een brief met informatie en contactgegevens over de vertrouwenspersoon. Dit jaar wordt die brief niet verstuurd. Is dat niet een teken aan de wand dat uw functie wordt opgeheven? ‘Het al dan niet versturen van de brief is niet meer aan de orde. Er zijn veel maatregelen genomen en die zorgen ervoor dat de functie van vertrouwenspersoon niet meer nodig is of kan zijn. De wethouder zal nog bij de ISD en de politiek te rade gaan voordat een besluit genomen wordt over de opheffing van deze functie.’

Voorziet u dat u volgend jaar nog als vertrouwenspersoon actief bent? 'Ik weet het niet. De wethouder moet zijn argumenten nog ordenen en completeren. Ik wil zeggen dat de functie van vertrouwenspersoon kwantitatieve kanten maar ook kwalitatieve kanten heeft. Ik heb goede dingen gedaan. Zo was er een dreigende huisuitzetting die op mijn initiatief is afgeblazen. Ik heb daar heel veel werk in gestopt. Uiteindelijk gingen alle mensen aan dezelfde kant aan de kar trekken. Zonder mijn inzet was die mevrouw uitgezet. Voor één zo’n geval kun je deze functie niet in stand houden, maar er moet wel een instantie zijn waar zo’n individu zich kan wenden. Die instantie moet wel de tijd, moeite en energie erin willen steken om de zaken voor elkaar te krijgen. Er moeten strohalmen zijn waar mensen zich aan kunnen vasthouden, zodat mensen niet van het kastje naar de muur gestuurd worden.’ Kloos besluit: ‘De wethouder heeft geen besluit genomen. Hij denkt dat er allerlei zaken zijn die mijn werk kunnen overnemen. Maar het is nog niet zeker dat dit gebeurt. Ik hoop hier later deze maand antwoord op te krijgen.’