Internationalisering begint bij leerlingen
Marianne Freken, coördinator internationalisering, vertelt over deze bijeenkomst: ‘Het gaat er bij het Comeniusproject om dat Europese jongens en meisjes met elkaar samenwerken. Hiervoor wordt een Europees thema geworden; dit jaar is dat “The future of Europe”. De leerlingen van Havo-3 en Havo-4 moeten hiervoor projecten uitvoeren en presentaties geven.’
Oorspronkelijk zouden de leerlingen al in april naar Sassenheim komen, maar door een IJslandse vulkaan kwam er zoveel as in de lucht dat al het vliegverkeer verboden werd. Freken: ‘Het project ‘Future of Europe’ wordt bekeken vanuit een economisch, sociaal, cultureel en wetenschappelijk oogpunt. Na het uitvoeren van opdrachten en volgen van excursies dienen de leerlingen zelf de onderzoeksvragen te maken en hun bevindingen in een Powerpoint presentatie uit te leggen. We hadden dit jaar 71 deelnemers en komend schooljaar zijn dat 104 leerlingen uit Nederland, Zweden, Finland en Spanje.’
De afgelopen week waren de buitenlandse deelnemers ondergebracht bij gastgezinnen. Deze leerlingen volgden lessen op school en maakten uitstapjes naar Leiden, de kust en spendeerden een familiedag met het gastgezin. Ook werd het Kröller Muller museum in Otterlo bezocht. De ervaringen smaakten naar meer, zo lieten de bezoekers weten. De Zweedse leerling Malin: “De opvattingen over alcohol zijn hier heel anders dan in Zweden. De Nederlanders zijn erg vriendelijk en eten veel brood.” Zijn landgenote Linda: “Het was een leuke week, met aangename verrassingen. Ik had niet verwacht dat de Nederlanders zo veel en zo lekker eten. De gastfamilie heeft goed voor mij gezorgd en ik heb een geweldige week gehad!’ Ook de Nederlandse Jari was tevreden: ‘Ik vond het een geslaagde uitwisseling; iedere dag hebben we iets leuks gedaan.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home