Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 oktober 2010

Kiss en Ride zone werkt niet bij het ophalen van kinderen

NOORDWIJKERHOUT – De Kiss en Ride zone leidt tot onrust onder de ouders die hun kinderen met de auto naar de Regenboogschool brengen. Enkele van hen hebben een bekeuring gekregen omdat ze, ten tijde van het uitgaan van de school, hun kroost op de Kiss en Ride zone opwachten. Volgens de letter van de wet is dit verboden, dus schrijft een actieve boa (bestuurlijke opsporingsambtenaar) driftig bekeuringen uit. Echter, de Connexxionbusjes die wachten op de kinderen met een beperking en eveneens regelmatig op de Kiss en Ride zone wachten, worden gevrijwaard van boetes. De gemeente maakt aan deze rechtsongelijkheid een einde door de Kiss en Ride zone te vervangen voor een “gehandicaptenparkeerplaatsenzone”.

Door Joep Derksen

‘Ik word wekelijks bedreigd door Meneer Parkeerbeheer!’ Madeleine van den Berg, moeder van zes kinderen is het zat dat de bestuurlijke opsporingsambtenaar (boa) regelmatig controleert bij de Kiss en Ride zone naast de Regenboogschool. Iets verderop parkeren langs de Ambachtsweg is vanwege het langsrijdende verkeer gevaarlijk voor de uit- en instappende kinderen. Aan de andere kant ligt een diepe sloot waar het kroost in kan vallen. Van den Berg wil dat de gemeente eerst meer veilige parkeerplaatsen realiseert, voordat er weer bekeuringen worden uitgedeeld.

Van den Berg toont de “plaats delict” en zegt geagiteerd: “Op deze Kiss en Ride mag je de kinderen wel afzetten, om vervolgens meteen door te rijden, maar ophalen mag ik ze niet. Dan wacht je namelijk tot de kinderen uit de school naar je auto komen lopen en dat is verboden. Hiervoor heb ik al meerdere bekeuringen gekregen door die boa die hier van een afstandje speciaal op staat te bekeuren. Ik heb echter zes kinderen, waaronder een tweeling die prematuur geboren is; het in- en uitstappen is hierdoor een hele belasting en ik wil de tweeling niet blootstellen aan slechte weersomstandigheden. Elders parkeren dan vlak naast de school is voor mij dus geen optie.”

Willekeurig

De moeder vindt ook dat er willekeurig bekeurd wordt: “De Connexxionbusjes die de minder begaafde kinderen ophalen, staan hier iedere dag tussen 15:15 uur en 15:30 uur op de Kiss en Ride zone, maar niemand geeft hen een bekeuring. Dat geldt ook voor de wagen met oplegger van de gemeentelijke plantsoenendienst. Dit soort voertuigen staan flink in de weg.” Ze heeft een oplossing voor de problematische verkeerssituatie en kijkt naar de watering langs de Regenboogschool: “Wat doet zo’n sloot bij de school? Demp die sloot en maak insteekparkeerhavens met een stoep waarlangs de kinderen naar de schoolingang kunnen lopen. Deze parkeerplaatsen zijn hoogstnodig op een school met zo’n 400 leerlingen; iedere dag stoppen hier minstens 150 auto’s.”

Enkele moeders, Astrid, Monique, Yvon en Carola, staan na het wegbrengen van hun kinderen nog even op het schoolplein na te praten. Gevraagd naar hun ervaringen over de parkeersituatie stellen ze: “Het is een drama! Er zijn onvoldoende parkeerplekken en links en rechts schieten de auto’s er langs. De Kiss en Ride zone werkt ’s ochtends prima, maar om 12:00 uur en kwart voor drie wordt er aan weerszijden van de straat geparkeerd. Bovendien is er veel bouwverkeer.” De moeders zien de aanleg van insteekhavens niet zitten: “Dat is zonde van de sloot, bovendien blijft het een smal straatje waar de kinderen langs moeten. Een heleboel mensen kunnen hun kinderen ook op de fiets naar school brengen of een eindje verderop parkeren.”

Ook adjunct directeur van basisschool De Regenboog Elly Vliet Vlieland geeft haar visie: “Er zijn momenteel genoeg parkeerplekken rondom de school, bovendien komen er later nog 16 extra parkeervakken bij in de nieuwbouwwijk aan de overkant. Bovendien kunnen de ouders onder het viaduct staan. Eigenlijk zien we het liefst iedereen op de fiets of lopend naar school komen en hebben we dus liever niet de nadruk op de hoeveelheid parkeerplaatsen bij de school. We willen dat niet stimuleren. Het parkeren naast de sloot is toegestaan, maar we promoten het niet. Het dichtgooien van de sloot voor de aanleg van een aantal insteekparkeerplaatsen is geen alternatief: de sloot mag niet dicht van het Hoogheemraadschap, in verband met de watercompensatie.”
Een gemeentelijk communicatie-adviseur informeert: “De Kiss en Ride zone is nog niet gewijzigd naar een gehandicaptenparkeerplaats. Aanstaande maandag zal in het verkeersoverleg een verkeersbesluit worden voorbereid om de Kiss en Ride zone bij de regenboogschool te wijzigen in gehandicaptenparkeerplaatsen. Het doel is om de leerlingen van de twee gehandicaptenklassen op deze school beter te faciliteren met toegang naar de school. Het verkeersbesluit wordt aan het college voorgelegd en na akkoord volgt een inspraakprocedure van zes weken.