Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 oktober 2010

Weinig opzeggers in regio

STREEK – Een rondje langs de overige CDA-fracties van de vijf Bollenstreekgemeenten leert dat het aantal opzeggingen vanwege de samenwerking met de PVV vrijwel nihil is. Desgevraagd geven de voorzitters van de verschillende lokale CDA-besturen een reactie op de vraag of er binnen hun gemeente zogeheten “spijtoptanten” zijn.

Rob van Reisen, voorzitter van het bestuur van het CDA-Lisse: “We zijn nog steeds een volkspartij. Mensen uit alle geledingen komen erbij en haken af. Het afgelopen jaar zijn de mensen tot op het bot verdeeld over de richting van de partij. Binnen de afdeling Lisse hoorden we hier en daar wat ongeruste geluiden, maar niemand heeft het lidmaatschap opgezegd. We hebben er zelfs een lid bij gekregen. We moeten de komende jaren scherp inzetten op datgene wat ons bindt.”

Jan Maarten de Raad, voorzitter afdeling Noordwijk: “Tot nu heeft het CDA landelijk 300 leden erbij gekregen na het congres en er 100 verloren. Het CDA is een sterke ledenpartij, zoals je op het CDA congres hebt kunnen zien, daarom kunnen wij als geen andere partij omgaan met verschillende meningen. Of er ook van deze 100 een paar in Noordwijk bij zitten, weet ik niet. Mij hebben die berichten nog niet bereikt. Onze gemeenteraadsleden blijven in ieder geval, want een landelijk thema zal onze Noordwijkse fractie nooit opbreken, voor zover dat al een probleem zou geven.”

Cees Pronk, voorzitter CDA Teylingen: “Of mensen hun lidmaatschap hebben opgezegd, is mij niet bekend. We hebben op 14 september, voorafgaand aan het congres, een algemene ledenvergadering gehad, waar een goede discussie plaatsvond. Van de dertig leden was circa 2/3de voorstander van samenwerking met de PVV.” Kees Langeveld, voorzitter CDA Hillegom: “Ik heb geen bericht gehad dat iemand het lidmaatschap heeft opgezegd. Zelf heb ik wel erg veel moeite met wat in het regeerakkoord staat. Er is erg veel toegegeven aan de PVV. Of ik voor mezelf conclusies trek over mijn eigen lidmaatschap? Dat hangt af van hoe het regeerakkoord in de praktijk gaat uitpakken. Ik ben tegen de bezuinigingen op de kunst, waardoor heel veel musici hun baan gaan verliezen. Daar tegenover worden 500 animal cops in dienst genomen. De kunst en dus de beschaving delft hier het onderspit: beschaving moeten we koesteren en dat mis ik bij de PVV.”
Bart van Kruistum, fractievoorzitter CDA-Katwijk: “Voor zover bekend heeft geen enkel lid het lidmaatschap opgezegd. Er wordt in Katwijk wisselend gedacht over de gedoogsteun. Maar de keuze om het op deze manier te doen heeft bij veel de overhand: meer dan 2/3de. We denken dat we op deze manier het beste het CDA gedachtegoed naar buiten kunnen brengen. Wij moeten ons eigen ding doen. Wij zijn CDA Katwijk en hebben hier onze eigen problematiek. Daar gaan we voor.”