Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 oktober 2010

‘We praten over minder meer hinder’

OEGSTGEEST - Na de pauze vond een discussie plaats met een panel bestaande uit Bas Brekelmans, wethouder Lisse, Govert Veldhuijzen, gedeputeerde Zuid-Holland, Hans Alders en Jaap van Meijgaarden, bewonersvertegenwoordiger Leiden. Deze laatste liet weten: ‘De bewonersvertegenwoordigers hebben het voorstel in eerste instantie afgewezen. Schiphol vindt de milieu- en geluidsnormen beknellend, maar het principiële beginsel van milieunormen is juist dat ze beknellend zijn. Het huidige systeem is niet pervers; het is juist doodsimpel. Het slagen van het experiment mag niet op voorhand betekenen dat geluidsmeetpunten worden afgeschaft.’

Bas Brekelmans sprak namens de raden en colleges van de gemeenten van de Leidse regio in de Cros: ‘We hebben heel kritisch gekeken naar dit nieuwe geluidsstelsel. Alles afwegende hebben we gezegd dat we dit acceptabel vinden. We stemmen niet in met extra hinder, maar met de start van dit experiment. Over twee jaar moeten we zien of dit een verbetering is en zo ja of we hiermee kunnen instemmen. In 2008 is al gestemd dat er extra vluchten gaan komen. Nu praten we niet over meer hinder, maar over minder meer hinder. Andere mogelijke ontwikkelingen baren ons nog veel meer zorgen, zoals het verleggen van de Spykerboorroute richting de Bollenstreek en de aanleg van een tweede Kaagbaan.’
De vragen van de toehoorders richtten zich onder meer op het verminderen van de toegang tot Schiphol voor de goedkopere luchtvaartmaatschappijen en zorgen voor het Groene Hart. Toehoorder Hans Hendriks had een oplossing om meer vluchten te realiseren voor Schiphol en toch minder overlast voor de omgeving te hebben. Waarom komen er jaarlijks 70.000 vluchten over Oegstgeest? Als je evenveel vluchten over iedere gemeente verdeelt, zouden er over Oegstgeest maar 5.000 vluchten per jaar gaan. Als je het echt evenredig verdeelt per gemeente, dan kun je doorgroeien naar één miljoen vluchten per jaar.’ Alders’ antwoord was kort: ‘Deze optie is denkbaar, maar we hebben hier volstrekt niet voor gekozen. We willen de routes daar leggen, waar de minste huizen zijn.’