Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 januari 2011

Leerlingen Achtbaan worden beroemd

VOORHOUT – Groep 7 van basisschool De Achtbaan (locatie Pieter van Slingerlandstraat) werd vorige week wereldberoemd in heel Nederland. Vijf dagen lang mochten de leerlingen bij het NOS Jeugdjournaal hun mening geven over de ‘Stelling van de dag’ en maar liefst vijftien kinderen kwamen zo op televisie.

Onder leiding van meester Jeroen Stout werden de kinderen willekeurig geselecteerd voor het klassenproject ‘Nieuwsteam’. Een aantal van de leerlingen kwam op het idee om de klas aan te melden bij het Jeugdjournaal zodat iedere ochtend een reactie gegeven kon worden op de dagelijkse stelling. Na de aanmelding kwam het verlossende bericht dat De Achtbaan geselecteerd was voor de week van maandag 3 januari tot vrijdag 7 januari.

Iedere ochtend dienden daarom drie leerlingen zich al om 07:30 uur op school te melden om voor de webcam plaats te nemen. Een medewerkster van het Jeugdjournaal stelde vervolgens enkele vragen en de kinderen gaven antwoord. Het was een prachtige ervaring, zo lieten Femke (11), Maura (11) en Max (12) weten. Aan Femke werd de stelling voorgelegd ‘Dierentuinen zijn saai’. Ze had zich goed voorbereid, zo vertelde de Groep 7 leerlinge: ‘Ik bedacht de dag ervoor al hoe ik zou beginnen met mijn antwoord. Ik liet mijn bedachte beginzinnen horen aan mijn ouders en zij vertelden me welke het beste was.’

Max reageerde op een stelling over twee zeehonden die in een koelcel gehouden werden: ‘Ik vond het best zielig, want die zeehonden zaten in een heel kleine ruimte’. Maura bereidt zich voor op het webcaminterview dat de volgende dag (vrijdag 7 januari) plaats vindt: ‘Ik ben nu al zenuwachtig, maar ik heb er wel zin in. Ik ga vanavond op tijd naar bed omdat ik al om half acht op school moet zijn.’