Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 januari 2011

Commissie pleit voor vrijliggende fietsroute

KATWIJK – De door het college aangegeven voorkeursvariant van een verlegde en verdiepte N206 krijgt de steun van alle politieke partijen. Dat bleek tijdens de vergadering van de commissie Ruimte op woensdag 12 januari. Wel riepen alle partijen, met uitzondering van de VVD, op voor een vrijliggende fietsroute. Wethouder Thijs Udo zegde toe dit dringende verzoek binnen een week te beoordelen.

Het was inspreekster Tiny Beekenkamp, inspreker namens de Fietsersbond, die met haar betoog de politiek aanzette om ruim anderhalf uur over dit onderwerp te vergaderen. Zij enthousiasmeerde de politici om hartstochtelijk te pleiten voor een vrijliggende fietsroute. Ook gaan er stemmen op om de rotondes in de toekomst zo in te richten dat fietsers voorrang krijgen. Beekenkamp stelde onder meer: "Het wordt er met deze voorkeursvariant niet beter op voor de fietsers. Er verdwijnen twee tunneltjes en hiervoor in de plaats moeten fietsers over de overkluiste rotonde of over het viaduct over de Zeeweg over de N206 met alle bezwaren van dien. Waarom kan er geen fietsbrug komen?”

Commissielid Bart van Kruistum (CDA) pakte de handschoen als eerste op: “De verkeersafwikkeling naar de overkluizing moet optimaal zijn. Gezorgd moet worden voor een vrijliggende fietsverbinding over de N206. Dit om veiligheid van fietsverkeer en doorstroming van snel verkeer te waarborgen.” Hij kreeg steun van Nico van der Horst (ChristenUnie), die vond dat “twee heel veilige fietsverbindingen opgeofferd worden voor een autoverbinding”. Maar hun collega Anita van Ginkel – Lanting (VVD) was een andere mening toegedaan: “Het verbreden van de fietsverbinding op de Zeeweg zorgt al voor extra veiligheid en de overkluizing zorgt voor meer veiligheid.” Commissielid Gerard van Delft (SGP) bekritiseerde: “Op de Zeeweg wordt het steeds drukker. U doet het voorstel om één fietspad neer te leggen met twee richtingen fietsers. Dat lijkt ons een heel gevaarlijke situatie worden.”

Wethouder Thijs Udo leek in eerste instantie niet enthousiast over het realiseren van een aparte fietsverbinding. “De fietsers kunnen in deze constructie veilig over de overkluizing, zo stelt het bureau Mobycon. Een deskundig bureau zegt dat het op deze manier absoluut veilig is. Wie zijn wij dat we het anders weten? Een fietsbrug naast de overkluizing betekent een totaal ander stedenbouwkundig concept. Dat heeft behoorlijk wat gevolgen in financieel, organisatorisch en engineering opzicht. Die fietsers moeten toegang hebben tot de RGL (Rijn Gouwe Lijn, red.). Als er een fietspad komt naast de overkluizing gaat dat niet lukken.” Hij werd echter onder druk gezet door alle partijen, met uitzondering van de VVD om het vrijliggende fietsverbinding nadrukkelijk te bekijken. Uiteindelijk gaf Udo toch toe en zegde toe de mogelijkheid voor een vrijliggende fietsroute te overwegen.