Verkeersgebruikers zijn nutteloze wachttijden zat
Het bezoek vond plaats op vrijdagmiddag rond 12:00 uur; niet het drukste tijdstip van de dag voor het verkeer. Maar voor de aanwezigen werd het al snel duidelijk waar de schoen wrong. Terwijl de auto’s aan weerszijden van de brug nodeloos staan te wachten, gaan achtereenvolgens voetgangersverkeerslichten en fietsersverkeerslichten op groen; en dat terwijl er geen van deze weggebruikers in velden of wegen te zien is. Ook het onlangs geplaatste verkeerrslicht aan de Kanaalstraat springt op groen, terwijl er geen enkele auto in de buurt is. Ondertussen wacht al het overige verkeer nog altijd, terwijl de CO2-gassen de lucht in stromen. Een betere afstemming van de verkeerslichten waardoor het verkeer goed kan doorstromen blijkt ook een goede zaak voor het milieu te zijn.
Den Butter wijst naar de weg: ‘Het probleem is verergerd sinds de extra verkeerslichten bij de Kanaalstraat werden geplaatst. Op een – stille – zondagochtend doen de verkeerslichten aan weerszijden van de brug het hele circuit. Je staat dan anderhalve minuut tot twee minuten voor niets stil: dat is heel frustrerend. De omwonende wordt ondersteund door de twee vertegenwoordigers van de Dorpsraad: Leo Tates en Ton Franssen. De laatste laat weten: ‘Je hebt hier per dag 10.000 bewegingen en deze verkeersverbinding voldoet niet, want het is één grote sluis vanuit het achterland richting de A4. Laat het vrachtverkeer via de N207 rijden. Daar komt bij dat door de nieuwbouw van de Westflank dit probleem verdubbeld wordt.’
De politici luisterden voornamelijk naar wat er gezegd werd en Verburg concludeerde: ‘We zien dit bezoek als een eerste stap. Er is sprake van intensiteit en vrachtverkeer, wat leidt tot de noodzaak iets te realiseren dat kan functioneren als tweede ontsluiting naar de Haarlemmermeer.’ Tates liet daarop nadrukkelijk weten: ‘Maar zo’n tweede oeververbinding mag niet alleen exclusief zijn voor het HOV en de fietsers; ook auto’s moeten daar gebruik van mogen maken.’ De collegepartijen zegden toe zich in te zetten om samen met het bestuur van de Haarlemmermeer, de Dorpsraad Lisserbroek en de eigen gemeenteraad te zoeken naar oplossingen voor deze verkeersflessenhals. Die oplossing kan beter vandaag dan morgen komen, constateerden de Dorpsraadvertegenwoordigers: ‘De bewoners van Lisserbroek zijn het behoorlijk zat!’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home