Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 februari 2011

‘Nieuws is het aantal kilometers gedeeld door het aantal doden’


NOS bezoekt Rijnlands Lyceum

SASSENHEIM – Een elite van 25 leerlingen van het Rijnlands Lyceum kreeg vrijdag 28 januari de mogelijkheid om te ervaren hoe de NOS opereert om haar programma’s op televisie en radio te maken. Met de actie ‘NOS on Tour!’ vertellen een regisseur, cameraman en presentatrice over wat hun werk inhoudt. Vervolgens bedenken de leerlingen hun eigen nieuwsitem en gaan ze daarna een televisie- of radio-item in elkaar zetten.

‘Nieuws is het aantal kilometers gedeeld door het aantal doden’. Met deze pakkende oneliner had Willeke Eichhorn, coördinator van ‘NOS on Tour!’ direct de aandacht van haar – grotendeels vrouwelijke - publiek te pakken. Met deze woorden gaf ze aan, dat de kijkers naar het nieuws voornamelijk geïnteresseerd zijn in berichten over Nederland. Als er dan iets over het buitenland bericht wordt, geldt dat hoe verder het land weg ligt van Nederland (in afstand en gevoelsbelevenis), hoe verschrikkelijker de gebeurtenis moet zijn om het acht uur journaal te halen. ‘We hebben maar twintig minuten en daarin willen we veel vertellen.’

Redacteur op de nieuwsvloer Wendy Beenhakker was nog maar net aan haar introductiepraatje begonnen, of ze ging op stel en sprong weg om samen met haar cameraman te spurten naar de Leidsevaart. Bij de Van Pallandlaan was een auto in het water geraakt en de beiden maakten een verslag te plaatse en interviewden ooggetuigen. Bij terugkomst informeerde Beenhakker: ‘Als er een grote ramp gebeurd, zoals een vliegtuigcrash, dan gaan er bij de medewerkers op de nieuwsvloer letterlijk alarmbellen af op hun computers. Voor ons is het ook leuk om hier te zijn, want door jullie krijgen we nieuwe ideeën.’

Beenhakker gaf ook interviewtips: ‘Je moet altijd op ooghoogte interviewen, dus bij langere mensen ga je op je tenen staan en als mensen kleiner zijn, ga je door je knieën. En als er een aantal mensen voor of tegen een onderwerp is, kun je ze voor de camera beter tegenover elkaar zetten.’ Ook de wijze waarop de vragen gesteld worden, zorgt voor een andere uitkomst: ‘Als je een formele vraag stelt, krijg je heel formele antwoorden terug. Bij een lossere stijl, worden de reacties veel leuker.’

De leerlingen werden verdeeld in de groepen ‘radio’ en ‘televisie’ en kregen vijftien minuten om nieuwsonderwerpen te bedenken. Vervolgens werd in een redactievergadering bepaald welke onderwerpen geschikt waren voor een radio- of televisie-uitzending. De ontwikkelingsplannen voor de Oude Haven, de tennissers Roger Federer en Rafael Nadal, de problemen met de OV-chipkaart en de perikelen in Egypte haalden de eindstreep niet. De onderwerpen die de toets der kritiek wel haalden, waren het naderende afscheid van de Voorhoutse voetballer Edwin van der Sar, de auto die te water was geraakt, de opbloeiende bloemensector en het station Sassenheim.

Vervolgens gingen de leerlingen aan de slag: ze kregen tot 16:00 uur om een filmpje of uitzending van anderhalve minuut klaar te hebben. Dat betekende dat het ruwe materiaal al om 14:30 uur klaar moest zijn, want de gouden regel in televisieland is: voor anderhalve minuut uitzending heb je anderhalf uur montage nodig. Over enige tijd wordt duidelijk welke school het beste radio- of televisiefilmpje heeft gemaakt: die groep mag een dag langs komen op de NOS-nieuwsvloer.