Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 februari 2011

‘De huidige trend van het handhaven past goed bij mij’


WARMOND – De nieuwe wijkagent luistert naar de naam Harm Bosch en met zijn komst waait er een frisse wind aangaande de handhaving van de veiligheid. Om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen hem leren kennen, heeft Bosch al enkele nieuwjaarsrecepties afgelopen, maar dinsdag 1 februari begint hij officieel als wijkagent voor Warmond.

Na een vierjarige politieopleiding begon Bosch zijn carrière als hoofdagent, maar in de loop van vorig jaar begon het bij hem te ‘kriebelen’. Hij zocht meer diepgang in zijn werk en oordeelde dat dit met een functie als wijkagent gerealiseerd kon worden. ‘Met name waar het gaat om de wijkgerichte problematieken en het bemiddelingswerk.’ Bosch is niet onbekend in het Warmondse, want voorheen werkte hij op de afdeling Oegstgeest/Teylingen. Hij vertelt: ‘Warmond is een heel levendige gemeente met een hechte samenleving. Er is niet veel jeugd, maar wel zijn er enorm veel evenementen.’

Op 31 december is het lokale politiebureau in de Terp in Warmond definitief gesloten en de standplaats van Bosch is nu in Sassenheim. ‘Mijn doelstelling is om de veiligheid en leefbaarheid binnen Warmond te waarborgen. Daarom wil ik vaak mijn gezicht laten zien in het dorp. Ik zal dat vooral op de fiets doen, maar ik heb ook mijn korpsvaarbewijs gehaald en hoop meer op de politieboot te mogen stappen.’

Als agent ben je de ogen en oren van de samenleving en de grootste problematieken in Warmond zijn de woninginbraken en ’s zomers de jeugdoverlast op onder meer Koudenhoorn. ‘Ik sta te popelen om te beginnen en heb er zin in om veel werk te verzetten. Ik wil een betrokken wijkagent zijn er wezen voor de mensen als ze me nodig hebben.’ Gaat Bosch ook gebruik maken van de sociale media, zodat de mensen hem bijvoorbeeld kunnen volgen via twitter? ‘Ik ga niet alles tegelijk doen. Eerst wil ik me inwerken en wellicht ga ik dat twitter oppakken zodra ik een blackberry heb.

Tot slot: wat voor type agent is Bosch? Voelt hij meer voor het gedogen of voor het doorpakken? ‘De huidige trend van het handhaven past goed bij mij; ik ben niet van het gedogen. Ik wil overleggen met bewoners en allerlei instanties zoals GGZ, jeugdzorg en winkeliersverenigingen, maar als wijkagent wil ik niet alleen praten, maar ook problemen aanpakken. Je blijft namelijk wel politieagent.’