Ondernemersfonds en citymanager moeten activiteiten verbeteren
Twee jaar geleden voerde de gemeente een 10% opslag op de onroerende zaak belasting (OZB) in om voldoende geld vrij te maken voor het Ondernemers Fonds Lisse. Iedere onderneming met een eigen winkel, opslagplaats of anderszins betaalt dus mee aan de promotie van Lisse, zodat de zogeheten freeriders uit het dorp verdwenen zijn.
De eerste citymanager, Ad van Zelst, verruilde zijn baan na een jaar in voor de functie van wethouder. Zijn opvolger is Harry Duivenvoorden. In het afgelopen jaar kwam het probleem naar boven dat het OFL niet de juiste aansturing aan de functie van de citymanager kan geven; hierom werd de Stichting Lisse Marketing (SLIM) opgericht. SLIM stuurt de citymanager voortaan aan en OFL kan zich richten op haar primaire taak: het verdelen van het geld door en voor de ondernemers.
Brekelmans: ‘Het OFL heeft bij de ondernemers navraag gedaan en die zeggen dat ze tevreden zijn over deze organisatie.’ Verbeterpunten zijn er wel, bijvoorbeeld waar het gaat om het buitengebied. Hier zitten bedrijven met totaal verschillende activiteiten, zoals agrariërs, autodealers en tuincentra. De komende jaren wordt geprobeerd meer te activiteiten te focussen op de doelgroepen.
Jaarlijks dragen de ondernemers voor zo’n 100.000 euro bij. Van dit geld is de afgelopen jaren 80.000 euro gebruikt voor het aanschaffen van nieuwe feestverlichting en de kosten voor de Sinterklaasintochten. Het cluster Meer & Duin krijgt een glasvezelkabelnetwerk (kosten: 150.000, die over een aantal jaren worden uitgespreid). Het college is tevreden, aldus Brekelmans: ‘Wij stellen voor om door te gaan met het OFL en over twee jaar weer een evaluatie te houden. Verbeterpunten zijn er wel. Dan gaat het om de communicatie van het OFL-bestuur richting de verschillende clusters waar de bedrijven in zijn onderverdeeld. Ook moet duidelijkheid komen over de taken en werkzaamheden van de citymanager.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home