‘De Provincie heeft last van tunnelvisie!’
De heer en mevrouw Berserik ergeren zich eraan dat de uitkomsten van het MER-rapport, waarbij de Churchill Avenue op veel vlakken beter scoort dan de F-variant, niet naar waarde wordt geschat. ‘Het is een centenkwestie en het provinciale bestuur wil de F-variant er door drukken. We zijn nu al veertig jaar over deze weg bezig. Ga nou niet de zaken overhaasten en neem de tijd voor een goede beslissing. De Churchill Avenue kost maar een paar honderd miljoen meer, maar als je met de F-variant doorgaat krijgen wij een open bak door het dorp, met eventuele financiele tegenvallers op de koop toe.’
Emiel Legger kon precies aangeven wat die tegenvallers kunnen zijn: ‘De Provincie heeft een rekenfoutje van 325 miljoen euro gemaakt. Dat zijn namelijk de kosten voor het oplossen van de knelpunten in Leiden. Die zijn voor het gemak niet meegenomen in de berekening, maar dit bedrag moet je wel optellen bij het berekenen van de kosten voor de weg door Voorschoten.’ Pieter van Dijken ergerde zich eraan dat de woningbouw in Valkenburg het voornaamste argument is om de Rijnlandroute aan te leggen: ‘Wij worden opgeofferd voor woningen die nog niet eens gerealiseerd zijn. De Provincie heeft last van tunnelvisie!’
Het echtpaar Nieuwenhuis is ook fel tegenstander van de F-variant en ze zijn desgevraagd graag bereid om 200 euro aan extra gemeentelijke belastingen te betalen, als dit het tekort voor de Churchill Avenuevariant kan overbruggen. ‘De Churchill Avenue is een geniaal plan en een zegen voor Leiden. Voorschoten mag niet in tweeen gesplitst worden, want dan houdt het dorp op te bestaan.’ Willem Annevelink had nog een idee om de hele aanleg van de Rijnlandroute tegen te houden: ‘Zuid Limburg heeft de korenwolf, maar wij hebben de Grutto die in dit gebied broedt.’
Jeroen Kroes maakte zich zorgen over het fijnstof en vroeg zich af waar schadeclaims konden worden ingediend. Een luid applaus kreeg Marco van Brecht van BAM Wegen bv. Zijn bedrijf maakte bekend dat de Churchill Avenue-variant bijna 200 miljoen minder hoeft te kosten dan de Provincie had laten uitrekenen. Dat financiele voordeel lag met name in een andere bouwmethodiek. ‘Wij kunnen het goedkoper en een jaartje sneller’, pochte Van Brecht. Hij enthousiasmeerde de mensen: ‘De Churchill Avenue is goed te doen. Ga ervoor en laat je stem horen!’
1 Comments:
Misschien kan die BAM-man de F-variant ook wel voor de helft van de prijs aanleggen!
Een reactie posten
<< Home