Pleidooi voor geschillencommissie
Louise van Haaster heeft een vergelijkbare ervaring met een verhuurmakelaar: (xxx). “Er wordt geen toezicht of controle uitgevoerd en hierdoor hebben verhuurmakelaars vrij spel.”
Ze vertelt haar verhaal: “In 2004 ben ik samen met mijn man geëmigreerd naar de Verenigde Staten en vier jaar later besloten wij ons appartement via verhuurmakelaar (xxx) te verhuren. Ons uitdrukkelijke verzoek was dat de huurder uit het bedrijfsleven moest zijn die tijdelijk woonruimte nodig had. (xxx) ging voor ons op zoek en kwam in november 2008 met een, volgens hen, zeer geschikte huurder: Roel B. Hij was door (xxx) geverifieerd aan de hand van een door B. opgegeven 06 telefoonnummer en naar later bleek waren al zijn overlegde documenten vervalst.”
Van Haaster heeft een missie: “Veel bemiddelingen zullen goed gaan, maar als het een keer mis gaat en de verhuurmakelaar weigert haar verantwoordelijkheden te nemen, gaat het ook goed mis. Ons doel is er voor te zorgen dat er een "geschillencommissie" in het leven geroepen wordt die toezicht houdt en waar huurders en verhuurders zich toe kunnen wenden als er problemen ontstaan.”
Zo’n geschillencommissie is hoogst noodzakelijk, zo oordeelt Van Haaster: “Als men slachtoffer wordt van een wanprestatie van een verhuurmakelaar die haar verantwoordelijkheid niet neemt, ben je als verhuurder aan je lot overgelaten. Je moet de wanbetaler via de kantonrechter uit het huis krijgen, wat een lang verhaal is. Ten tweede doen de verzekeringsmaatschappijen erg moeilijk over schadevergoedingen bij vernieling en diefstal, ook als je een aparte "bedrijfsverzekering" hiervoor afgesloten hebt. Als je achter de verhuurmakelaar aangaat ben je verplicht een advocaat in te schakelen en alle daarbijbehorende kosten vooraf te voldoen. De deurwaarderskantoren hebben ook maar beperkte bevoegdheden en uiteindelijk zijn die kosten dus ook voor de verhuurder.”
Ze besluit: “Als benadeelde verhuurder moet je dus nog meer kosten gaan maken om te proberen je schade vergoed te krijgen. Dit gaat natuurlijk voor heel veel mensen niet lukken en verhuurmakelaars komen hier keer op keer mee weg. Aangezien oplichters met civiele vonnissen in Nederland ook niet aangepakt worden zijn er dus zeer veel verhuurders de dupe.”
2 Comments:
Wordt inderdaad hoog tijd dat er een onafhankelijke geschillencommissie voor de particuliere verhuurders komt.
Door de moeizamere verkoop van woningen zal het huidige probleem eerder groter dan kleiner worden.
Bij geschillen zie je nu duidelijk een tactiek van "uitroken" bij de verhuurbedrijven; kwalijke zaak bij bedrijven die zeggen professioneel te werk te gaan!
Via een email van een gedupeerde op uw weblog terecht gekomen. Inderdaad gebeurt het nog regelmatig dat collega verhuurmakelaars een steekje laten vallen. Het lijkt er op dat courtage soms belangrijker is dan goede screening. Wij adviseren eigenaren om soms af te zien van een huurcontract omdat er enige zaken bij de screening niet 100% kloppen. In een enkel geval is dat slechts een gevoel, maar "better safe than sorry" zeggen wij dan.
Het is niet alleen tijd voor een geschillencommissie maar ook voor een kwaliteitslabel voor verhuurmakelaars. Wij pleiten hier al heel lang voor, echter de branche / collega verhuurmakelaars reageren hier nog niet echt op. In de tussentijd blijven wij onze makelaars trainen om dit soort zaken te herkennen en hier op de juiste manier mee om te gaan.
Een reactie posten
<< Home