Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 februari 2012

‘Fantastische stranddagen in derde week van juli’

OEGSTGEEST – ‘Mijn voorspelling is helemaal uitgekomen! Het gaat echt gebeuren; we kunnen schaatsen in de tweede week van februari!’ Van Rijn lacht hartelijk op het moment dat hij gebeld wordt om een reactie op zijn eerdere voorspelling die nu is uitgekomen.

Hij herinnert zich het moment dat hij de voorspelling deed nog heel goed. Het was tijdens de algemene ledenvergadering van de IJsclub Oegstgeest, waar hij afscheid nam als voorzitter. ‘Ik vind het leuk om positief te denken. Op dat moment in december zag het er helemaal niet naar uit dat we konden gaan schaatsen. Maar we laten de weilanden ieder winterseizoen onderlopen, ongeacht de verwachtingen. Ik gokte erop dat we in februari konden gaan schaatsen, al was dat nergens op gebaseerd.’

Heeft Van Rijn al gesolliciteerd naar een baantje bij een bureau dat weersvoorspellingen doet? Hij lacht: ‘Nee, en dat ga ik ook niet doen, want het voorspellen van het weer is teveel als gokken. Zo kan ik zeggen dat we de derde week van juli een paar fantastische stranddagen hebben.’ Hij uit zich over ‘alle organisaties die professioneel bezig zijn met het voorspellen van het weer’: ‘In december voorspelde het ene bedrijf een horrorwinter en de andere onderneming voorzag een heel zachte winter. Ze hadden allemaal verschillende verwachtingen. Maar het weer is afhankelijjk van zoveel verschillende factoren dat je het nooit goed kunt voorspellen. Hooguit kun je tot twee weken van tevoren met een kansberekening aangeven wat voor weer het gaat worden. Daar doe je als ijsclub dan je voordeel mee en dat is prima.’