Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 april 2012

De Noordwijkse School viert eerste lustrum

NOORDWIJK – De Noordwijkse School (Hoogwakersbosstraat 14) viert donderdag 5 april het feit dat deze onderwijsinstelling vijf jaar bestaat. Het zijn vijf goede jaren geweest; zozeer zelfs, dat de school een wachtlijst heeft van ouders die hun kinderen op de school willen hebben. Dit ondanks het feit dat een vrijwillige eigen bijdrage van 1.000 euro per kind gevraagd wordt.

De Noordwijkse School richt zich kort gezegd op drie aspecten: Kennis (een brede algemene ontwikkeling), Inzicht (Ik weet wie ik ben en wat ik wil) en Vaardigheden (Ik kan op een positieve manier bijdragen aan de wereld om mij heen). Directeur Francis van de Ree is tevreden met de manier waarop de zaken nu lopen: ‘Met een sterk groeiende organisatie hebben we een heel fijn team gecreëerd van enthousiaste leerkrachten met expertise en gepassioneerde vakleerkrachten.’

Zeven jaar geleden ontstond de idee voor De Noordwijkse School: Frum van Egmond had hier het eerste ruwe idee voor. Van de Ree is hier vol lof over, maar laat ook weten: ‘Frum en ik delen dezelfde onderwijsvisie nog steeds. Het ruwe idee is door andere deskundigen mede uitgewerkt en sinds 2006 zijn er meer oprichters bij gekomen. Initiatiefnemers zijn heel belangrijk; anders ontstaat er niets, maar de uitvoering vereist andere capaciteiten. Een baby groeit op en het kindje wordt zelfstandig. Het team maakt de school. Van Egmond is tegenwoordig alleen nog passief bij de school betrokken en houdt zich momenteel vooral bezig met het oprichten van een volgende nieuwe school; de NES.

Het concept van De Noordwijkse School functioneert goed, informeert Van de Ree: ‘In de vakateliers is er een koppeling met het ochtendonderwijs; daar ervaren ze in de praktijk wat ze in de theorie hebben geleerd. Of het nu gaat om taal, lezen, rekenen of spelling.’ Ze vervolgt: ‘Bij ons maken de ouders deel uit van het hele onderwijsproces, zodat ze weten wat er gaande is. Veel van de ouders zijn erg betrokken; ze helpen in school of geven gastlessen.’

Donderdag 5 april viert de school haar 5-jarig bestaan met een grote uitvoering in de Muze. De 250 kinderen voeren dan een grote circusshow op en tonen dan dat hun kwaliteiten niet alleen op het cognitieve vlak zitten. En wat gaat er de komende vijf jaar gebeuren? De directeur: ‘We blijven doorgaan met de onderwijsontwikkeling op zowel pedagogisch als didactisch gebied. Ook blijven we de ateliervorm doorontwikkelen en zorgen we ervoor dat ieder kind op de voor hem of haar goede plek terecht komt.’ Ze kijkt om zich heen en lacht: ‘Ik geniet elke dag van mijn werk; hier ontstaan heel mooie dingen. Ik vind mezelf ook niet zo belangrijk in de organisatie, want je kunt een school niet in je eentje runnen. Wanneer iedereen in het team het naar zijn zin heeft, dan geniet ik. Maar dat doe ik ook als ik een kleutervoorstelling zie; dan zit ik vertederd te kijken.’