Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 april 2013

Gemeenten krijgen miljoenen terug van RGL

STREEK – De provincie Zuid-Holland heeft afspraken gemaakt met Oegstgeest, Katwijk en Zoeterwoude over de terugbetaling van hun deel van de financiering voor de Rijn Gouwe Lijn (RGL). Niet alleen het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland, maar ook de gemeenteraden moeten zich hierover nog uitspreken.

Om de komst van de Rijnlandroute en de RGL te realiseren, hebben de Holland Rijnland gemeenten miljoenen euro bijgedragen. Maar deze drie gemeenten hebben wel als voorwaarde gesteld, dat wanneer de RGL-west, een trambaan tussen Leiden en Noordwijk, niet gerealiseerd zou worden, zij dit deel van het geld weer terug willen hebben. Na intensieve onderhandelingen lijkt dit ook te gaan lukken.

Voor Oegstgeest zou het gaan om een bedrag van rond de zes miljoen euro. En maar liefst vijf miljoen euro hiervan wordt gestopt in de grondexploitatie van het verlieslijdende bouwproject Nieuw-Rhijngeest. Althans, zo is te horen in de wandelgangen. Wethouder Wendelien Tönjann heeft de raadsleden in vertrouwen een mededeling gedaan over dit onderwerp en ze is heel boos dat informatie openbaar is geworden. Ze weigert dan ook inhoudelijk te reageren. ‘Dat vind ik ongepast, maar ik ben het zat dat als ik iets vertrouwelijks zeg, het een week later toch weer in de krant staat. Dit is nu al de derde keer dat me dit overkomt.’

De Zoeterwoudse wethouder Kees den Ouden informeert echter bereidwillig: ‘Het klopt dat we een deel van het geld terugkrijgen. De provincie heeft gevraagd de overeenkomst over de RGL met Zoeterwoude en andere gemeenten te ontbinden. Een aantal zaken worden niet gerealiseerd; zo krijgen we maar één in plaats van twee treinstations. Wel gaan we een minder hoog bedrag meebetalen. De oude bijdrage van de gemeente was 3,3 miljoen euro en nu gaan we 800.000 euro betalen. Ook zijn we met de provincie overeengekomen dat er een ongelijkvloerse kruising bij Heineken wordt aangebracht.’

Deze miljoenenwinst heeft geen directe gevolgen voor de gemeentelijke begroting, informeert Den Ouden. ‘Het is vooral een voordeel in de toekomst voor ons. We zouden pas echt gaan afschrijven op het moment dat die lijn er echt lag. In de toekomst minder afschrijvingslasten.’ De gemeenteraad behandelt het collegevoorstel in de raadsvergadering van volgende week.

De Katwijkse wethouder Thijs Udo informeert: ‘Katwijk draagt via RIF-gelden bij aan het tracé, maar wij zijn ontevreden met het tracé van de Rijnlandroute. Met het nieuwe tracé raakt het lokale verkeer in de Duinvallei in de verdrukking. Dat moet eerst worden opgelost, voordat wij dit onderwerp in de raad behandelen; tot die tijd ligt het project on hold. Ik heb met mevrouw De Bondt afgesproken, dat dit voor 1 juli geregeld moet zijn. Katwijk moet hier goed uitkomen en dat ligt in handen van mevrouw De Bondt. Ik wacht daar met smart op.’