Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 april 2013

Pontjes mogelijk uit de vaart

KAAG EN BRAASSEM – De toekomst van de twee fietspontjes is voor de periode na 2014 onzeker geworden. Niet alleen wil de gemeente fors bezuinigen op de subsidie, ook de Provincie heeft plannen om haar subsidiebijdrage vanaf 2015 naar nul af te bouwen. Het college van burgemeester en wethouders kijkt ook nadrukkelijk naar de subsidie die betaald wordt voor de grote pont naar Kaageiland. Op dit moment mogen bewoners op Kaageiland en de Buitenkaag gratis gebruik maken van die pont, maar dat zal in de toekomst niet meer mogelijk zijn, als het aan wethouder Ton van Velzen ligt.
De eerste gesprekken met de eigenaren van de pontjes hebben al plaatsgevonden. Wout van Leersum en de firma Hoogenboom reageerden niet enthousiast over het nieuws dat de gemeente de huidige sponsorgelden wil afbouwen. Maar er moet 50.000 euro bezuinigd worden op de pontveren, zo heeft de gemeenteraad vorig jaar bepaald. Van Velzen: ‘Ik kan bij die twee kleine pontjes geen 50.000 euro halen, maar voor het Pont op de Kaag betalen wij inderdaad al 50.000 euro aan subsidie. En voor het toeristische veer tussen Teylingen en Kaageiland wordt door zowel de provincie als de gemeente Kaag en Braassem gesubsidieerd.’
Het veerdienst Van Leersum ontvangt 15.000 euro per jaar aan subsidie. Zomerveer ’t Heen en Weertje krijgt 12.000 euro per jaar en het Pontveer op de Kaag incasseert 86.000 euro. Als dat pontveer is afgeschreven, wordt een nieuwe pont aangeschaft; hiervoor spaart de gemeente geld, totdat het bedrag van 442.407,04 euro is bereikt.
De wethouder zit al aan oplossingen te denken over het overdragen van de financiële lasten voor de pontjes. Waar het gaat om het fietspontje dat de fietsers gratis van en naar Teylingen brengt, stelt Van Velzen: ‘Ik heb het gevoel dat wij voor dit gratis fietspontje betalen en dat dit ten kost gaat van het grote pont naar het eiland toe. Ik vind dat Teylingen de kosten voor het fietspontje moet betalen. Als wij nou het grote pont betalen, betaalt Teylingen het kleine pontje.’ Bij de besprekingen over de grenscorrectie tussen Kaag en Braassem en Teylingen, is afgesproken dat Teylingen sinds vorig jaar al de helft van de kosten van het fietspontje meebetaald. De wethouder: ‘Ik wil dat ze het hele fietspontje overnemen. Dan betalen zij voor de subsidie en het gedeelte wat de provincie nog moet gaan betalen.’
Ook wil de wethouder voor het grote pont de stellingname ‘de gebruiker betaalt’ invoeren. Jarenlang zijn de bewoners van Kaageiland en Buitenkaag verwend geweest met het gratis gebruiken van de pont. Maar in deze tijd van economische neergang kan dat niet meer, zeker omdat het pont gesubsidieerd wordt door gemeenschapsgeld. Van Velzen: ‘De bewoners mogen gratis over de pont heen en daar zit natuurlijk veel meer geld in. Het grote pont op de Kaag zal altijd moeten blijven bestaan. Maar het is geen gemeentelijke taak. De bewoners op Kaageiland en Buitenkaag moeten meebetalen voor het gebruik van de pont. Ik kan het niet mooier vertellen.’Gaan de fietspontjes verdwijnen? Van Velzen: ‘Ik geloof niet dat dit zal gebeuren als gevolg van de gemeentelijke bezuinigingen. Het is niet ons streven om de twee fietspontjes te laten vallen. Het is wel zo, dat als de provincie besluit om in 2015 te stoppen met de subsidies, wij niet het geld hebben om die 20.000 euro tot 30.000 euro bij te leggen. Dan zullen de kaartjes maar duurder moeten worden.’