Liesbeth de Rijke is nieuwe directeur De Noordwijkse School
NOORDWIJK – Met de komst van een nieuwe directeur laat De Noordwijkse
School een roerige periode achter zich. Liesbeth de Rijke is afgestudeerd kinderpsycholoog
en was tot voor kort directeur aan de Europaschool in Amsterdam. Vrijdag 1
november begon ze met haar nieuwe baan. ‘Ik zie alle kansen voor deze school om
het huidige concept uit te bouwen. Het fundament wat gelegd is, wil ik steviger
maken.’
Betekent uw komst het einde van
het gekrakeel van de afgelopen twee jaar? ‘Absoluut. Ik vind belangrijk, dat je
met elkaar werkt en bepaalt wat de kaders en grenzen zijn. Inzetten op een positieve
relatie betekent dat je elkaar gemakkelijker kunt aanspreken. Er was te weinig
beleid en planning, zoals een meerjarenbeleid en een meerjarenbegroting. Ik ga
me hiervoor inzetten, zodat mensen weten waar we naar toe gaan. Ik wil mensen
stimuleren en motiveren, maar er zijn wel grenzen waarbinnen gewerkt moet worden.’
De Rijke heeft bewust gekozen
voor De Noordwijkse School: ‘Ik zal nooit een directeur worden van een
traditionele school; ik ben namelijk een
groot voorstander van het type onderwijs wat hier gegeven wordt. Kinderen
krijgen les in meerdere talen en de verschillende vakken worden in de ateliers
met elkaar verbonden. Ook spreken we de kinderen aan als unieke wezens,
waaarbij het onderwijs op hen aangepast wordt.’
Ze vervolgt: ‘Kinderen gaan naar
school omdat er iets te beleven valt. Een kind wordt niet wakker met de
gedachte; “Jippie, ik ga wat leren!”, maar omdat er wat te beleven valt op
sociaal gebied, het kennis- en vaardigheidsgebied. Als de leerstof de kinderen
aanspreekt, worden ze ook nieuwsgieriger.’ De Rijke heeft een promotieonderzoek
afgerond naar de meertalige ontwikkeling van kinderen. Ze wil ervoor zorgen dat
een aantal ateliers (leerprojecten) helemaal worden uitgevoerd in het Engels. ‘Het
is zeer verstandig om kinderen meertalig op te voeden. Meertaligheid betekent
een verrijking van je cognitieve en sociale mogelijkheden. Een groter deel van
de hersenen van de kinderen wordt hierdoor gestimuleerd.’ Voor dit initiatief
gaat De Noordwijkse School een subsidie aanvragen bij het Ministerie van OCW.
Met de komst van De Rijke begint
de school aan een nieuwe fase. ‘Het is heel normaal dat er strubbelingen zijn
geweest. Zo gaat het vaker. In het begin is iedereen superenthousiast, daarna
komen er problemen en vervolgens heb je iemand van buiten nodig die de school
voortzet en uitbouwt.’ De ambities van de directeur liggen hoog. ‘Ik ga de
school aanmelden voor het predikaat “excellente school”. De Noordwijkse School
is namelijk dé plek waar de kinderen wortels krijgen om te aarden en vleugels
om de wereld te ontdekken. Ik geef als directeur dan ook geen leiding aan de
school, maar aan het leren. Samen met het team van onderwijzers, de ouders en
de kinderen zelf.’
De Noordwijkse School organiseert vijf keer per jaar
informatieochtenden, waarbij ouders (met of zonder kinderen) zich kunnen laten
informeren over de filosofie en werkwijzes van De Noordwijkse School.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home