Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 november 2013

‘Wortels om te aarden en vleugels om te ontdekken’

Liesbeth de Rijke is nieuwe directeur De Noordwijkse School
NOORDWIJK – Met de komst van een nieuwe directeur laat De Noordwijkse School een roerige periode achter zich. Liesbeth de Rijke is afgestudeerd kinderpsycholoog en was tot voor kort directeur aan de Europaschool in Amsterdam. Vrijdag 1 november begon ze met haar nieuwe baan. ‘Ik zie alle kansen voor deze school om het huidige concept uit te bouwen. Het fundament wat gelegd is, wil ik steviger maken.’
Betekent uw komst het einde van het gekrakeel van de afgelopen twee jaar? ‘Absoluut. Ik vind belangrijk, dat je met elkaar werkt en bepaalt wat de kaders en grenzen zijn. Inzetten op een positieve relatie betekent dat je elkaar gemakkelijker kunt aanspreken. Er was te weinig beleid en planning, zoals een meerjarenbeleid en een meerjarenbegroting. Ik ga me hiervoor inzetten, zodat mensen weten waar we naar toe gaan. Ik wil mensen stimuleren en motiveren, maar er zijn wel grenzen waarbinnen gewerkt moet worden.’
De Rijke heeft bewust gekozen voor De Noordwijkse School: ‘Ik zal nooit een directeur worden van een traditionele school;  ik ben namelijk een groot voorstander van het type onderwijs wat hier gegeven wordt. Kinderen krijgen les in meerdere talen en de verschillende vakken worden in de ateliers met elkaar verbonden. Ook spreken we de kinderen aan als unieke wezens, waaarbij het onderwijs op hen aangepast wordt.’
Ze vervolgt: ‘Kinderen gaan naar school omdat er iets te beleven valt. Een kind wordt niet wakker met de gedachte; “Jippie, ik ga wat leren!”, maar omdat er wat te beleven valt op sociaal gebied, het kennis- en vaardigheidsgebied. Als de leerstof de kinderen aanspreekt, worden ze ook nieuwsgieriger.’ De Rijke heeft een promotieonderzoek afgerond naar de meertalige ontwikkeling van kinderen. Ze wil ervoor zorgen dat een aantal ateliers (leerprojecten) helemaal worden uitgevoerd in het Engels. ‘Het is zeer verstandig om kinderen meertalig op te voeden. Meertaligheid betekent een verrijking van je cognitieve en sociale mogelijkheden. Een groter deel van de hersenen van de kinderen wordt hierdoor gestimuleerd.’ Voor dit initiatief gaat De Noordwijkse School een subsidie aanvragen bij het Ministerie van OCW.
Met de komst van De Rijke begint de school aan een nieuwe fase. ‘Het is heel normaal dat er strubbelingen zijn geweest. Zo gaat het vaker. In het begin is iedereen superenthousiast, daarna komen er problemen en vervolgens heb je iemand van buiten nodig die de school voortzet en uitbouwt.’ De ambities van de directeur liggen hoog. ‘Ik ga de school aanmelden voor het predikaat “excellente school”. De Noordwijkse School is namelijk dé plek waar de kinderen wortels krijgen om te aarden en vleugels om de wereld te ontdekken. Ik geef als directeur dan ook geen leiding aan de school, maar aan het leren. Samen met het team van onderwijzers, de ouders en de kinderen zelf.’
De Noordwijkse School organiseert vijf keer per jaar informatieochtenden, waarbij ouders (met of zonder kinderen) zich kunnen laten informeren over de filosofie en werkwijzes van De Noordwijkse School.