Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 maart 2014

‘Ik heb het respect gemist’

 
JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – Burgemeester Els Timmers neemt deze week officieel afscheid van de gemeente. Donderdag 20 maart leidde ze haar opvolger Jan Waaijer rond door het gemeentehuis om hem wegwijs te maken en hem alvast met de belangrijkste personen kennis te laten maken.
De laden heeft de burgemeester al ontdaan van alle papieren documenten, maar de voorzittershamer gaat met Timmers mee naar huis: ‘Ik heb mijn eigen hamer gekregen, maar jij krijgt een nieuw exemplaar’, lacht Timmers, die haar burgemeestersperiode in Oegstgeest begon op 1 november 1998. In haar eerste interview als aankomend burgemeester liet ze weten, dat ze maar voor één periode van zes jaar zou blijven. Dat is toch anders gegaan. ‘Voorafgaand aan mijn herbenoeming vroegen ze mij om niet weg te gaan, omdat we voor een herindelingsvraagstuk zaten. De kinderen zaten op school en het beviel me goed, dus heb ik er nog een periode aan vast geplakt. In 2010 was ik 62 jaar en dan kom je niet in aanmerking voor een burgemeesterspost in een andere gemeente. Ik heb wel rond gekeken, maar er waren meer kandidaten voor de gemeenten die ik leuk vond.’
Als hoogtepunten van haar ‘regeringsperiode’ noemt Timmers het naar Oegstgeest halen van Corpus en het toekennen van een veiligheidsster aan het winkelcentrum. Staat Oegstgeest er nu beter voor dan zestien jaar geleden? Ze heeft met name moeite met de verharding in de politiek. ‘Ik heb af en toe wel het respect voor elkaar gemist. Dat vind ik jammer; die verwilderisering van de samenleving vind ik gewoon  niet goed. Niemand heeft mij op een scheldpartij kunnen betrappen, want als bestuurder ben je een voorbeeld voor anderen.’
Over de grootste teleurstelling van het afgelopen anderhalve decennium is ze duidelijk: ‘Dat ik bij het vorige college tussen 2010 en 2013 niet in staat bleek om er een goed team van te maken. De karakters waren te moeilijk.’
Het afscheid stemt haar ‘weemoedig’ en ze is blij verrast met alle loftuitingen en activiteiten die haar deze weken ten deel vallen. Wat hebt u voor Oegstgeest kunnen betekenen? ‘Ik hoop dat de inwoners zeggen dat we een burgemeester hebben gehad, die onze belangen berhartigde, altijd klaar stond voor ons en zeer toegankelijk was. Ik heb altijd geprobleer Oegstgeest zo goed mogelijk naar buiten te vertegenwoordigen. Maar ik ben slechts een van de schakels in een burgemeestersketen. Na mij komt Jan Waaijer en daarna volgt weer een ander.’
Ze besluit: ‘Het totale werk van het burgemeesterschap gaf me veel voldoening en ik ben graag burgemeester van Oegstgeest geweest. Je moet geen kille bestuurder zijn. Ga voor het belang van de gemeente en niet voor jezelf. Als je van mensen houdt moet je burgemeester worden.’