Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 maart 2014

Alverha toont ambitie

JOEP DERKSEN
LISSE – Vorig jaar nam George Hoogkamer de voorzittershamer van Alverha over van Cor de Ronde. Samen met het bestuur en alle ondernemingen die lid zijn van de KCL (Koop Centrum Lisse) ,   BCL (Business Club Lisse) en HCL (Horeca Centrum Lisse) zet hij zich in om van Alverha een toonaangevend overlegorgaan is. Maar ook ondersteunt Alverha ondernemers op andere vlakken.
Meer dan 50% van de Lissese ondernemers is lid van één van de twee ondernemersorganisaties en mede daarom wordt Alverha als overkoepelend orgaan door de politiek en bestuurders zeer serieus genomen als gesprekspartner. ‘Als vereniging hebben we veel bereikt, maar er valt nog veel meer uit te halen’, zo stelt Hoogkamer. ‘We willen dat de BCL,  KCL en HCL veel meer gaan samenwerken onder de Alverha-vlag, zodat er geen scheiding meer is tussen winkeliers en andere ondernemers.’
Alverha wil de komende jaren optreden als de verbindende factor tussen politiek, inwoners, bestuurders en bedrijfsleven. ‘Lisse moet voor iedereen prettig zijn om in te wonen en te werken. Het kan niet zo zijn dat het bedrijfsleven overheersend wordt en wonen ondergeschikt, of andersom’, aldus Hoogkamer.
De manier waarop mensen gaan winkelen, verandert. Alverha heeft een visie, die de komende jaren wordt ontwikkeld. ‘Het aantal activiteiten om mensen te trekken naar het centrum, is hier vele malen hoger dan in de omgeving. De leegstand in Lisse is mede hierdoor veel lager dan in bijvoorbeeld Hillegom.’ Hoogkamer doet een oproep richting de nieuwe gemeenteraadsleden om nu eindelijk gebruik te maken van de ‘unique selling points’ waarmee Lisse regionaal, nationaal en internationaal kan scoren.
‘Toon ambtie en lef, want de afgelopen vier jaren was de politiek ongelooflijk ambitieloos.  We hebben alle troefkaarten die je maar kunt bedenken; speel deze dan ook uit. We hebben een mooi winkelcentrum, prachtige bedrijven en een Keukenhof die op de hoek ligt. Alle universiteiten liggen op een steenworp afstand. Laat de politiek geen remmende factor meer zijn om deze unieke mogelijkheden in combinatie te gebruiken.’
De Alverha-voorzitter besluit: ‘We kijken naar de Bollenstreek met Lisse als centrum. Niet Lisse als centrum van de Bollenstreek. Gemeenteraden moeten zich realiseren, dat de schaal groter is dan de eigen achtertuin. De consument denkt niet meer in termen van ‘Lisse’, ‘de Engel’, of ‘Sassenheim’, maar gaat winkelen of zoekt zijn plezier daar waar het goed toeven is.’