Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 april 2014

Bruggen vereeuwigd in boek

 
JOEP DERKSEN
TEYLINGEN – In de gemeente staan 45 bruggen, die twee jaar geleden een officiële naam hebben gekregen. De Historische Kring Voorhout (HKV), Stichting Oud Sassenheim en het Historisch Genootschap Warmelda hebben de handen ineen geslagen om deze bruggen in een boekje te vereeuwigen. Het eindresultaat, getiteld ‘Bruggen in Teylingen’, mag er wezen. Van iedere brug is zoveel mogelijk de  historie achterhaald en in het kort beschreven.
Ooit vroeg een HKV-lid zich af, waarom er op veel bruggen geen naam stond. Hierna hebben de historische verenigingen met een straatnamencommissie de handen ineen geslagen en bepaald welke bruggen een officiële naam verdienden. Sassenheim heeft 15 ‘benaamde’ bruggen, Voorhout 19 en Warmond 11. Het idee kwam om deze bruggen te vereeuwigen. Emiel van der Hoeven is de man die voor de Voorhoutse bruggen al het naslagwerk heeft gedaan en bovendien de teksten en foto’s die zijn aangeleverd door de Stichting Oud Sassenheim (Aad Scholten en Piet Langeveld) en Historisch Genootschap Warmelda (André van Noort), gecombineerd in het boek(je).
Welke Sassenheimer weet nu wanneer hij over de Concordiabrug, Dinsdagsebrug of Klinkenbergerbrug fietst? De Koudenhoornbrug weten velen nog wel te vinden, maar hoe zit het met de Molenbrug, Warmonderhekbrug of de Veerpolderbrug? In Voorhout worden iedere dag de Brug van Koomen, Rapenburgerbrug en de Snoekbaarsbrug gebruikt. Van der Hoeven: ‘Wij van de historische verenigingen vonden het leuk dat alle gemeentelijke bruggen benoemd werden.’
Tijdens de speurtocht naar de historische achtergronden komen er prachtige anekdotes boven water. Zoals alle heisa over de Van Bylandtbrug en wie het onderhoud hiervoor moest betalen. En de Oude Postbrug, die in 1934 op verzoek van de KNAC en ANWB verbreed moest worden, zodat een rijvoertuig gelijktijdig met een tram op de brug kon rijden. ‘Het was ontzettend leuk om dit boek te maken, maar het grootste nadeel was, dat je jezelf ontzettend moesten beperken. Over iedere brug is zóveel te vertellen.’
Zo denken veel Sassenheimers, dat de Houtvestersbrug (in het buurtschap Teijlingen) en de Stenen Brug (bij de Van den Berch van Heemstedeweg) op Sassenheims grondgebied liggen. Dat is dus niet zo, blijkt uit dit historisch boekwerkje. In de gemeente Teylingen liggen tientallen bruggen en bruggetjes die voorgoed naamloos blijven. De gemeente heeft er geen behoefte aan om al die bruggetjes te benoemen. ‘Dat zijn vaak voetgangers- en fietsersbruggetjes en af en toe moet je de grens trekken. Alle gemeentelijke betonnen bruggen en verkeersbruggen krijgen een naam. Al die smalle bruggetjes nemen we niet mee.’
Het boek werd donderdag 27 maart overhandigd aan de waarnemend burgemeester. Maar de mooiste afronding van dit bruggenproject zou zijn, dat iedere brug van waarde haar eigen naambord krijgt, met daarop het bouwjaar, zo droomt Van der Hoeven.