Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 januari 2015

´Door het kuipzwammen ben ik een ander persoon geworden´


 
VOORHOUT – Voor de een is het kuipzwammen een gebeurtenis waar het hele jaar naar wordt uitgekeken. De ander kan het nauwelijks boeien. Maar feit is, dat het kuipzwammen al tientallen jaren een doorslaand succes is. Ooit begon het evenement, waar een handvol dorpgenoten een heel scala aan grappen vertelt, in het parochiehuis met vijftig man publiek. Maar al jaren komen 650 mensen naar de grote zaal van de KTS om daar te mogen bulderen van het lachen. Ook dit jaar hebben de zwammers, Stephan Hoogink, Bert Pilaszek, Rene van der Horst, Jan Regeer en Jan Piet Does zich goed voorbereid.
Does won vorig jaar met zijn alterego Professor Dokter S. Limmerick. Hij nam zoveel mogelijk Voorhouters op de hak en hekelde misstanden in het dorp. Hij kreeg de titel ´Zwammer van het Jaar 2014´ wellicht door zijn limmericken, waarbij het publiek luid meezong. Hij staat bekend om zijn woordgrappen en wordt ook wel de Voorhoutse Herman Finkers genoemd. Pilaszek laat weten: ´Het zwammen is even denken dat je Toon Hermans, Youp van ´t Hek en Tineke Schouten ineen bent. Even is de zaal van jou, voor mij een pracht avond om inwoners op ludieke wijze op de korrel te  horen nemen. Meedoen  is kicken. Ik heb 19 keer mee gedaan, eenmaal gewonnen, maar wel 18 keer tweede ! (Alle niet-winnaars worden automatisch tweede, JD).´ Pilaszek kijkt uit naar de komende  kuipzwameditie: ´Dit jaar komen voor het eerst zelfs mijn zes vrienden uit Breda, dus ik moet in topvorm zijn.´
Hoogink is het ´jonkie´ onder de zwammers. Hij begon in 2011 en won gelijk de publieksprijs. ´Het is een verslaving om daar te staan. Ik probeer de verhaallijn cabaretachtig te brengen, met aftakkingen van de rode lijn. Op een briefje heb ik maximaal tien steekwoorden staan: ik probeer zoveel mogelijk contact met het publiek te hebben. Waarbij iik de persoon aankijk over wie ik het heb.´ Veel van zijn grappen bedenkt Hoogink op rustige momenten, zoals net voor het slapen gaan. Hij doet het niet voor het winnen, al was het fijn dat hij in 2012 zowel de publieksprijs als de juryprijs won. ´Ik vind het leuk om stemimitaties te doen van bekende Voorhouters en geniet ervan als het publiek buldert van het lachen.´
Van der Horst trok zich vorig jaar vanwege het overlijden van Piet van der Hulst terug, maar een groot deel van zijn grappen toen, gebruikt hij dit keer alsnog. Hij geniet ook van het optreden: ´Je voelt de warmte van de mensen. Als ik in die kuip sta, kijk je over de mensen heen en heb je een avondje lol.´ Hij oefent voor de spiegel en vraagt niet de mening van zijn vrouw: ´Zij vindt mij niet leuk.´ Of hij gaat winnen? ´Ik ben geen showman, maar draag een gek pakkie en heb ironische grappen. Ik heb een vaste schare fans en mensen die er geen zak aan vinden.´ De beste kuipzwammer ooit? ´Zonder twijfel Ferry Knop; hij deed het altijd op een leuke en aparte manier.´
Tot de gemeentelijke herindeling praatten de zwammers veel over de politiek, maar dat  is voorbij, veel mensen weten niet meer wie er in de raad zitten en hoe de wethouders heten, zo stelt Van der Horst. Ook Regeer gaat het dit jaar anders doen. ´De  actualiteit is niet meer zo belangrijk. Het gaat meer om de snelle grappen. Ik vind dat jammer, maar ga de actualiteit nu loslaten. Er is het afgelopen jaar te weinig in het dorp gebeurd.´ Hij vervolgt: ´Dit wordt mijn twintigste keer als geboren Hagenees en getogen Delftenaar. Ik stijg boven mezelf uit als ik al die mensen verwachtingsvol naar me zie kijken. Dat is een geweldig gevoel dat ik nergens anders ervaar. Het geeft me wekenlang energie. Mede door het kuipzwammen ben ik een ander persoon geworden. Ik spreek nu heel gemakkelijk in het openbaar.
Op de foto: Jan Regeer, Stephan Hoogink en Rene van der Horst (Bert Pilaszek en Jan Piet Does konden niet aanwezig zijn bij de fotosessie).