Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 april 2015

Taxussnoeisel in strijd tegen kanker

JOEP DERKSEN
KAAG EN BRAASSEM – D66 dient een motie in, met de oproep aan de gemeente om mee te helpen met het inzamelen van taxussnoeisel. Van iedere 12 ton aan dat snoeisel kan namelijk één kilogram aan de stof baccatine samengesteld worden. En Baccatine wordt gebruikt voor chemotherapieën om kanker te bestrijden.
De gemeente Oegstgeest ging Kaag en Braassem hier al in voor en wat gemeenteraadslid Gino Wesselman betreft, wordt de inzameling van het taxussnoeisel liever vandaag dan morgen ingevoerd. ‘De gemeente hoeft alleen ruimte te creëren op de gemeentewerf waar mensen hun taxussnoeisel kunnen brengen. Laat de gemeente ook contact opnemen met begraafplaatsen en hoveniers, om hen te vragen hun taxussnoeisel ook naar de gemeentewerf te brengen. Dat kan zo voor een paar kuub extra aan taxussnoeisel zorgen.’
Ook de inwoners worden opgeroepen om het taxussnoeisel uit hun tuinen dan naar de gemeentewerf te brengen. Wesselman: ‘Ik heb in mijn tuin ook  taxussen staan. Wanneer ik ze snoei, is het misschien maar een paar ons aan snoeisel, maar ik ga het zeker langs brengen!’