Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 mei 2015

Buurtplatform nieuwe stijl

JOEP DERKSEN
LISSE – De informatieavond van de gemeente voor de wijken Blinkerd, Zeeheldenwijk, Bloemenwijk en Meerzicht trok dinsdag 12 mei tientallen bewoners naar het Fioretti College. Daar maakte ze kennis met het ‘buurtplatform nieuwe stijl’, zo liet buurtregisseur Monique van der Weijden weten. Niet iedereen was even enthousiast.
De inwoners waren uitgenodigd via een folder met daarop een vrolijk fietsend college van burgemeester en wethouders. Dit college was ook tijdens de avond zelf aanwezig. Van der Weijden informeerde: ‘Dit is het eerste buurtplatform nieuwe stijl; het college gaat on tour. In voorgaande jaren gingen deze avonden over thema’s als ‘grijs’, ‘groen’, ‘sociaal’ en ‘duurzaamheid’.’ Maar de gemeente heeft aan de deelnemers gevraagd was ze van deze informatieavonden vonden en de conclusie hiervan was, dat een aantal zaken verbeterd kon worden. Van der Weijden: ‘Veel mensen zeiden dat de avond zinvol waren, maar dat ze het gesprek met elkaar misten. De opkomst was vaak te groot en ze wilden graag in kleiner verband met de eigen buurtbewoners in gesprek met elkaar en de wethouders.’
Dus werden de mensen onderverdeeld in twee klaslokalen. Wie in de wijken Blinkerd en Meerzicht woonden, konden in het ene lokaal praten met burgemeester Lies Spruit en wethouder Adri de Roon (D66). De bewoners van de Zeeheldenwijk en Bloemenwijk kwamen eerst in aanraking met de wethouders Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) en Cees Ruigrok (Nieuw Lisse). Na drie kwartier wisselden de groepen van lokaal.
De collegeleden vertelden over de zaken waar zij zich mee bezig hielden, die voor deze wijken belangrijk zijn. Maar ook wilden ze graag weten wat de inwoners vinden van hoe alles loopt. Met rode en groene kaarten konden de aanwezigen vragen beantwoorden als: ‘Ik voel me thuis in deze buurt’ (allemaal groene kaarten) of ‘Buurtbewoners gaan prettig met elkaar om’.
Al snel leidden dit soort stellingen tot prettige discussies over hangjongeren, tolerantie en overlast. Veel aanwezigen waren blij met de huidige opzet van deze avond. ‘Door kleinere groepen krijg ik beter en directer contact dan een hele grote groep. Zoals nu vind ik het prima gaan’, liet een man weten aan de burgemeester. Ook toehoorster Elstgeest was tevreden. ‘Dit is me prima bevallen. De openheid van de mensen sprak me aan. Een aantal mensen zegt echt alles wat in hen omgaat.’
Minder blij was Aad van der Star: ‘Dit is me zeer slecht bevallen. Het zou over de wijk gaan, maar er zaten een paar dames bij die overal tussendoor zaten te kwekken. Ze woonden niet eens in onze wijk. Ik kom hier nooit meer naar toe en mijn buren ook niet, zo lieten ze weten. We hebben niets gehoord over zaken die onze wijk aangaan. Het ging alleen over de brug over de Greveling en over Lisserbroek; daar hebben we niets mee te maken. We waren benieuwd naar de toekomst voor de van Speykflats, maar daar horen we niets over. Het ging alleen over tuinfeesten.’