Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 oktober 2015

Voor- en tegenstanders wachten op asielzoekers

JOEP DERKSEN

VOORHOUT – Kort voor 23:00 uur in de donderdagnacht van 15 oktober komen de bussen met 150 asielzoekers uit Syrië aanrijden op het parkeerterrein voor De Tulp. Nieuwsgierige omwonenden worden op zo'n honderd meter afstand gehouden door enkele agenten. Iets verderop staat een cordon politiemensen paraat om in te grijpen. Dat blijkt niet nodig te zijn.

De vluchtelingen worden niet met open armen ontvangen in het bollendorp. 'Ik vind niet kunnen dat ze hier naar toe komen. We hebben er geen voordelen van en krijgen alleen maar overlast, zoals verkrachtingen en terrorisme. Stuur ze terug en vang ze lekker op in de eigen regio. Ze gaan echt niet meer weg', zo laat Stephanie Bax weten. Haar zus Samantha is het hier mee eens: 'Ze zetten die asielzoekers vlak bij een kinderopvang en een basisschool neer. Daar zitten verkrachters tussen. Zet ze in een weiland of stuur ze terug naar hun eigen land. Hier krijgen we een burgeroorlog van.'

Een jonge vrouw heeft een uitgesproken mening, maar wil alleen als 'Maria' in de krant: 'Ik vind het shoquerend dat ons kleine Voorhout hier aan meedoet. We kunnen er niets van zeggen; dat is de illussie van de democratie en ik word er pissig van. Wij hebben onze eigen problemen en kunnen de problemen van die vluchtelingen niet oplossen.' Een vriend van haar die anoniem wil blijven, voegt hier aan toe: 'Het zijn voornamelijk alleenstaande mannen die hier naar toe komen. Dat zie je niet in de mainstream media, maar wel op Facebook'.

Joop de Gruijter geeft wat tegenwicht tegen al deze opmerkingen. 'Humanitair gezien begrijp ik waarom ze deze mensen opvangen. Wij hebben de mogelijkheid om hen te helpen.' Terwijl De Gruijter praat, wordt een onwetende fietser onverbiddelijk tegengehouden door de wachtende agenten: 'Stoppen en omkeren!' Iets verderop staat café-eigenaar Dick Kraakman voor zijn zaak en hij veegt verbaal de vloer aan met de mensen die zo negatief praten over het opvangen van de vluchtelingen. 'Je hebt mensen die naar het voetbal gaan om daar te rellen en vanavond zijn ze hier in de hoop dat er ook relletjes komen. Ik ben er trots op dat Voorhout dit doet. Je zult maar meemaken dat je een bom op je kop krijgt!' Het is voor Kraakman geen verrassing dat er vluchtelingen naar Voorhout komen. 'We praten hier al weken over en ik had het al eerder verwacht.'

Angst voor individuen die kwaad in de zin hebben, heeft Kraakman niet: 'Er lopen hier in Voorhout nog meer rotte appels rond. Ik ben helemaal niet bang voor die vluchtelingen, al maak ik me wel zorgen over wat er in de omgeving van mijn café kan gebeuren.'