Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 februari 2016

Weinig nieuws op informatieavond

JOEP DERKSEN

KAAG EN BRAASSEM – Een honderdtal inwoners bezochten dinsdag 9 februari de informatiebijeenkomst over de bouw van extra sociale huurwoningen. In het gemeentehuis leek een meerderheid wel overtuigd van de noodzaak van extra sociale huurwoningen, maar ook waren er kritische opmerkingen.

De gemeente heeft op dit moment acht mogelijke woningbouwlocaties op het oog, verspreid over de hele gemeente. Dan gaat het om de volgende plekken:

  • Hoogmade - nabij Hoogmadese Wetering
  • Leimuiden - Terrein Connexxion en Beukenlaan IV
  • Nieuwe Wetering – Nabij Regenboogweg
  • Roelofarendsveen – Kerkweg nabij Brede School
  • Oude Wetering - Saskia van Uylenburch nabij Oud Alkemade
  • Woubrugge - Locatie Van Egmond
  • Rijpwetering- Buitenweg nabij eerste veld ROAC

Een deel van de nieuw te bouwen woningen wordt ingenomen door statushouders (voormalige vluchtelingen), maar ook de zogeheten 'regulier woningzoekenden' krijgen nu meer kans om sneller een eigen onderkomen te hebben. Burgemeester Marina van der Velde verwelkomde alle bezoekers persoonlijk. Ze liet weten, dat de gemeente deze avond niet alleen informatie wilde geven, maar ook van de inwoners wilde horen wat zij van de bouwplannen vinden. Het college wil alleen permanente woningen bouwen en geen tijdelijke wooncontainers voor de statushouders. 'We kiezen er voor om de voormalige vluchtelingen te spreiden en in dat verband passen de tijdelijke wooncontainers niet, want dan worden die statushouders geclusterd.'

Officieel gaat de gemeente nog uit van 71 statushouders die dit jaar moeten worden opgevangen. Maar de Vereniging Nederlandse Gemeenten waarschuwt nu al dat hier nog 30% extra mensen bovenop komen. Past de gemeente haar plannen voor het gewenste aantal woningen aan, wanneer er extra statushouders naar Kaag en Braassem komen? Van der Velde: 'De allereerste locatie kan pas op zijn vroegst over een jaar ontwikkeld worden. Niet iedere locatie hoeft te worden ontwikkeld, we laten dat afhangen van de vraag. De locaties zijn voor de reguliere woningzoekenden, maar ook voor de statushouders. Als we niets doen, drukken de statushouders op de wachtlijsten van de sociale woningbouw, waardoor de wachtlijsten opstropen.'

Een inwoonster van Nieuwe Wetering bezocht de verschillende informatiekraampjes en liet weten: 'Ik ben teleurgesteld over de avond. Ze konden mij niet meer informatie geven, dan ik al wist. Ik woon aan de Regenboogweg tegenover een van de locaties die gepland zijn. Ik heb een reactieformulier meegenomen naar huis en ga daar eens goed over nadenken wat ik er op ga zetten. Het is wel goed dat er huizen worden gebouwd, onder meer voor onze jongeren, maar ik ben niet blij met de locaties die zijn uitgekozen.' Christel Aberson uit hetzelfde dorp stelt: 'Het is op zich fijn dat je aan de voorkant wat kunt meepraten. Maar ik heb het gevoel dat alles al bedacht is hoe het gaat gebeuren. Zelf woon ik voor een grasveldje en het zou jammer zijn dat daar woningen worden gebouwd. Maar ik heb liever woningen dan wooncontainers, want die containers zijn mensonterend.'


Ook Dick du Prie vindt: 'Het is duidelijk dat er woningen gebouwd moeten worden. Mijn dochter is ook op zoek naar een huis, dus extra sociale woningen zijn prima. En het is duidelijk dat die statushouders onderdak moeten krijgen. Maar echte informatie heb ik hier niet gekregen. Ze weten niet of er gebouwd gaat worden of welke projecten als eerste aan de beurt zijn.'