Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

04 mei 2016

Herhaling voor geflopt onderzoek

JOEP DERKSEN

KAAG EN BRAASSEM – Een zogeheten 'nulmeting' over het imago van het Groene Hart blijkt een grote flop te zijn. De gemeenten Kaag en Braassem, Nieuwkoop, Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Krimpenerwaard en Waddinxveen hebben hier opdracht voor gegeven, maar goede conclusies kunnen er niet uit getrokken worden.

Onder inwoners in heel Nederland is het imago gepeild over de bekendheid en vindbaarheid van en het oordeel over het Groene Hart. Ook zijn bedrijven gevraagd hoe zij staan tegenover het Groene Hart als recreatie- en toerismetrekker. Maar voor de gemeente Kaag en Braassem heeft het onderzoek nauwelijks zin gehad, zo blijkt uit ambtelijke stukken. 'De herkenbaarheid van Kaag en Braassem in het Bedrijvenonderzoek is beperkt. Met name het onderdeel Bedrijvenonderzoek van de nulmeting bleek nauwelijks te vertalen naar de verschillende gemeenten. Oorzaak hiervan is volgens het onderzoeksbureau I&O Research de beperkte respons en daarmee de negatieve invloed op de representativiteit.'


Weinig verrassend adviseert I&O Research om het onderzoek toch regelmatig uit te laten voeren. De Stichting Kaag en Braassem Promotie ondersteunt deze wens. Met de uitkomsten van toekomstige onderzoeken zou de gemeente haar promotie- en recreatiebeleid kunnen aanpassen. In een reactie stelt de Stichting Kaag en Braassem Promotie: 'Het onderzoek is grotendeels een waardevol vervolg op ons eigen meerjarenperspectief. Wel bevelen we aan om bij vervolgonderzoek de behoefte en ervaring van de bezoeker beter te onderzoeken op lokaal niveau. Ondernemers- en promotieplatforms kunnen intensiever participeren bij vervolgonderzoek. Om zuiverder resultaten te krijgen bevelen wij aan om een vaste groep ondernemers aan te stellen die gaat meten.' De deelnemende gemeenten hebben al toegezegd om over circa vier jaar een herhaling van het onderzoek te doen.