Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 september 2016

,,De Dwarsdrijver''; het dorpsbier voor Voorhout

VOORHOUT – Sinds zaterdag 17 september kunnen alle inwoners genieten van 'hun' eigen Voorhoutse bier. Ondernemer Robin Schrijer (30) presenteert dan het bier 'De Dwarsdrijver', dat in twee versies komt: licht (8% alcohol) en donker (7%). Rond de jaarwisseling komt er ook een pilsnerversie van De Dwarsdrijver.

De idee voor het Voorhoutse bier is ontstaan door de trots die Schrijer heeft voor het dorp, waar hij 18 jaar heeft gewoond en zijn hart nog altijd ligt. 'De Dwarsdrijver' is voor de inwoners van Voorhout namelijk een ware geuzennaam, vernoemd naar de dwarsbalk die in het kruis van de Voorhoutse vlag staat. Even dacht hij er over, om zelf het bier te gaan brouwen, maar daar zag Schrijer snel van af: ,,Dat was geen optie. Ik weet wel wat lekker is, maar ik weet niet hoe je de ingrediënten moet samenstellen. Bovendien heb ik niet de capaciteit om de benodigde hoeveelheden te brouwen.''

Maar hij zette door met zijn plan om een echt Voorhouts biertje te laten brouwen. ,,Ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en je ziet dat speciaal bier groeit in populariteit. Ook vrouwen zitten tegenwoordig aan dat speciale bier en dat zag je een paar jaar geleden niet.''

Schrijer kwam in contact met de Hillegomse brouwerij Klein Duimpje en daar koos hij het bier, dat het beste geschikt is voor De Dwarsdrijver. 'We zijn gaan proeven welke smaak het beste past bij de Dwarsdrijver. Het blond bier moet neigen naar een La Chouffe, met koreander er in verwerkt en voor het bruin bier kozen we voor een variant waarin chocolademout voorgeproduceerd wordt. Hier kwamen twee bieren uit: Dwarsdrijver Blond en Bruin.

'De Dwarsdrijver' wordt zaterdag 17 september om 14:00 uur officieel gelanceerd in café ,,De Bonte Koe'' (Sportlaan 9). Schrijer benadert alle cafés in het dorp met de vraag of ze het bier willen bestellen. ,,Ik kan me niet voorstellen dat een Voorhoutse horecaeigenaar 'nee' wil verkopen als klanten vragen om een Voorhouts biertje'', zo stelt hij lachend. Ook is De Dwarsdrijver vanaf zaterdag te koop bij de Plus supermarkt in Voorhout.

Schrijer heeft 2.000 liter aan 'Dwarsdrijverbier' laten brouwen en hij verwacht, dat hij aan het eind van deze maand al weer een nieuwe bestelling gaat plaatsen. ,,Welke inwoner wil er nou geen Voorhouts biertje bij het uitgaan? En het is toch heerlijk, als je bezoek van buitenaf hebt, om ze dan echt Voorhouts bier te laten drinken?!'' Het klinkt als een reclamezin, maar hierachter speelt de gepassioneerdheid van de ondernemer: 'Met De Dwarsdrijver help ik mee aan het promoten van Voorhout als geheel. Ik word helemaal gek van het gepraat over Teylingen, want het is er niet beter op geworden. Voorhout, Sassenheim en Warmond moeten hun eigen identiteit behouden en trots zijn op hun eigen dorp!'


Joep Derksen