OEGSTGEEST > Een raadsmeerderheid
lijkt tegenstander te zijn van het door wethouder Wendelien Tönjann
(VVD) toetreden tot het bestuur van de Stichting Dorpsmarketing. Dit
gaat namelijk in tegen de door de gemeenteraad opgestelde regels.
Tönjann zelf vond dat zij prima zo'n bestuurslidmaatschap uit kan
oefenen, omdat een Noordwijkse wethouder dat ook doet bij de
Stichting Noordwijk Marketing. Maar raadslid Simoons stelde: ,,Dat
andere gemeenten wel voor die vorm kozen, maakt niet dat wij dat ook
volgen. We moeten onze eigen keuzes maken op basis van onze eigen
afwegingen.''
Ook coalitiepartij Hart voor Oegstgeest
blijkt een fervent tegenstander te zijn van een actieve rol van
Tönjann in het bestuur van de nog op te richten stichting
Dorpsmarketing. Overigens krijgt deze stichting nu al veel kritiek
van de politieke partijen. Zo zouden de namen van de bestuursleden al
bekend zijn en dat zijn zonder uitzondering mensen die een financiële
bijdrage leveren aan de stichting.
Bovendien ergeren veel raadsleden zich
er aan, dat de gemeente 75.000 euro uitgeeft aan een stichting om het
dorp te promoten, terwijl de gemeente van alle kanten bezuinigd op de
subsidie van verenigingen en stichtingen. Tönjann kaatste hierop
terug, dat de gemeenteraad zelf (met een meerderheid van 10 tegen 9
stemmen, JD) vorig jaar had ingestemd om zoveel geld uit te mogen
geven aan de stichting dorpsmarketing. Zij kreeg onvoorwaardelijke
steun van het CDA en VVD. Maar commissielid Van den Broek van
mede-coalitiepartij Hart voor Oegstgeest was duidelijk in de mening
van zijn partij: ,,We hebben verschrikkelijk veel problemen met de
samenstelling van het bestuur. Je moet geen wethouders in besturen
van stichtingen zetten.''
Fractievoorzitter Tim van Tongeren
(PrO) ging hier nog eens overheen. ,,De gemeente wil het imago
verbeteren van een dorp waar men voor in de rij staat om naar toe te
gaan. Er wordt 75.000 euro weggeschoven, zonder dat er concrete en
gedetailleerd mogelijke doelstellingen zijn opgesteld.'' Raadslid
Simoons wees er nog op, dat winkeliers het ondergeschoven kindje
dreigen te worden bij de Stichting Dorpsmarketing. Tönjann bleef
vechten voor haar kans om in het bestuur van de Stichting
Dorpsmarketing te komen. ,,We willen in het stichtingsbestuur plaats
nemen om de doelstellingen te borgen en om te helpen meer geld op te
halen. Ook zijn we bezig met het oprichten van regiomarketing. Het is
belangrijk een linking pin te hebben.'' De raad gaat later deze maand
verder praten over dit onderwerp.
Joep Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home