Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 januari 2017

Column

Ideeën

Vorige week was ik aanwezig op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Kaag en Braassem. Echt veel zin had ik er niet in, waarde columnlezer. Met een zware griep onder de leden, was ik veel liever thuis gebleven. Maar ja, de plicht roept. Dus mocht iemand na de nieuwjaarsreceptie ziek zijn geworden, dan zou dat zo maar door ondergetekende kunnen zijn. Sorry daarvoor!

Wel had ik een uitstekend excuus om niet iedereen te hoeven afzoenen ('Gelukkig nieuwjaar!'). En dat is me prima bevallen; een welgemeende handdruk is veel veelzeggender dan drie van die klapkussen. Dat niet-zoenen houden we er dus in.

Een traditioneel onderdeel van de nieuwjaarsreceptie is altijd het in het zonnetje zetten van enkele vrijwilligers. De lof gaat dit jaar uit naar Daniek de Groot uit Woubrugge ('Jonge vrijwilliger tot 22 jaar'), Annie van der Ham – van Heijningen uit Roelofarendsveen ('Vrijwilliger vanaf 22 jaar') en de Family Factory uit Leimuiden ('Vrijwilligersorganisatie van het jaar'). Dit soort prijzen zijn wat mij betreft ook bedoeld om alle andere inwoners, die zich belangeloos voor een ander inzetten, een hart onder de riem te steken.

In haar nieuwjaarstoespraak had burgemeester Marina van der Velde het over halfvolle glazen. Ze doelde daar niet mee op de onbedwingbare dranklust van de gemiddelde inwoner, maar wees er op, dat het altijd fijn is om de zaken van een positieve kant te bekijken. Nieuwe initiatieven zorgen ook voor nieuw enthousiasme. Wat dat betreft, heeft iedereen nog tot 22 januari een kans om hieraan een bijdrage te leveren. De gemeente stelt namelijk 75.000 euro beschikbaar om initiatieven van inwoners te realiseren. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een zitbankje buiten, een ontmoetingsevenement, of een culturele uitspatting. Wilt u uw eigen dorp een stukje beter, mooier en fijner maken? Dien dan uw idee in bij de gemeente; dat kan via een email naar: griffie@kaagenbraassem.nl. Ik kijk uit naar al uw initiatieven en hoop deze het komende jaar te mogen bewonderen!


Joep Derksen