Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim anderhalf miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 21.600, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 april 2017

Column

Snelheid

Heeft u ook zo'n last van het lawaai van de HSL (Hogesnelheidslijn), waarde columnlezer? Acht jaar geleden is deze treinverbinding aangelegd, waardoor de passagiers met ruim 160 kilometer van Schiphol naar Antwerpen kunnen reizen. ProRail kwam vorige week met het bericht naar buiten, dat er schermen geplaatst worden langs delen van het HSL-traject. En de noodzaak daarvan lijkt ook wel aanwezig, want de NS wil vanaf 2021 de HSL-treinen met ruim 200 kilometer over het spoor laten reizen.

Nou heb ik me altijd afgevraagd, wat het nut is van de HSL; als je met de auto naar Antwerpen gaat, doe je er één uur en 50 minuten over. Met de HSL is dat theoretisch één uur en twaalf minuten. Maar dan moet je vanuit Kaag en Braassem wel eerst nog met je auto (of de bus) naar Schiphol rijden: al met al ben je dan meer reistijd kwijt, schat ik in. Maar goed, ik dwaal af.

Onlangs was er een overleg tussen ProRail en de gemeenten langs de HSL en daar is uit naar voren gekomen, dat er flink langs de HSL geklust wordt. Eerst wordt er twee jaar lang (!) gewerkt aan het voorbereiden van het plaatsen van geluidsschermen en in de jaren 2019 en 2020 worden die schermen dan ook geplaatst, zodat alles in 2021 afgerond moet zijn. Nét op tijd voor de snelheidsverhogingen, schat ik zo in.

Waarom heeft het acht jaar geduurd (en zal het nog eens zo'n drie jaar duren) voordat die geluidsschermen geplaatst zijn? Volgens ProRail werden nooit de wettelijke geluidsnormen overschreden en dus, zo constateer ik, is er nooit de noodzaak toe geweest. Maar met een potje van 70 miljoen euro van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is er opeens tóch grote bereidheid om te investeren in het tegengaan van de geluidshinder. ProRail is bijna te goed voor deze wereld...

Kaag en Braassem is één van de gemeenten die zal profiteren van de 'geluidsabsorberende schermen', zo laat ProRail weten. Dat levert natuurlijk meteen de vraag op; hoe voorkom je dat die schermen vol komen te zitten met graffititroep? Hier wordt de komende twee jaren nog onderzoek naar gedaan. Net als naar de vraag welk type scherm minimaal 45 jaar kan meegaan. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe de werkzaamheden precies gaan verlopen. Wel is duidelijk, dat gedurende die periode de HSL-treinen niet over het HSL-spoor kunnen rijden, maar op een 'omgeleide route'.


Nou is de verleiding natuurlijk groot om cynisch te zijn over deze werkzaamheden, maar het is goed dat er eindelijk maatregelen genomen worden tegen het geluid van de voortrazende treinen. Al hoop ik wel, dat de 'knappe koppen' er ook rekening mee houden, dat deze geluidsschermen ook geschikt zijn voor HSL-treinen die meer dan 200 kilometer gaan razen – en dus zorgen voor nóg meer geluidshinder.