Snelheid
Heeft u ook zo'n last van het lawaai
van de HSL (Hogesnelheidslijn), waarde columnlezer? Acht jaar geleden
is deze treinverbinding aangelegd, waardoor de passagiers met ruim
160 kilometer van Schiphol naar Antwerpen kunnen reizen. ProRail kwam
vorige week met het bericht naar buiten, dat er schermen geplaatst
worden langs delen van het HSL-traject. En de noodzaak daarvan lijkt
ook wel aanwezig, want de NS wil vanaf 2021 de HSL-treinen met ruim
200 kilometer over het spoor laten reizen.
Nou heb ik me altijd afgevraagd, wat
het nut is van de HSL; als je met de auto naar Antwerpen gaat, doe je
er één uur en 50 minuten over. Met de HSL is dat theoretisch één
uur en twaalf minuten. Maar dan moet je vanuit Kaag en Braassem wel
eerst nog met je auto (of de bus) naar Schiphol rijden: al met al ben
je dan meer reistijd kwijt, schat ik in. Maar goed, ik dwaal af.
Onlangs was er een overleg tussen
ProRail en de gemeenten langs de HSL en daar is uit naar voren
gekomen, dat er flink langs de HSL geklust wordt. Eerst wordt er twee
jaar lang (!) gewerkt aan het voorbereiden van het plaatsen van
geluidsschermen en in de jaren 2019 en 2020 worden die schermen dan
ook geplaatst, zodat alles in 2021 afgerond moet zijn. Nét op tijd
voor de snelheidsverhogingen, schat ik zo in.
Waarom heeft het acht jaar geduurd (en
zal het nog eens zo'n drie jaar duren) voordat die geluidsschermen
geplaatst zijn? Volgens ProRail werden nooit de wettelijke
geluidsnormen overschreden en dus, zo constateer ik, is er nooit de
noodzaak toe geweest. Maar met een potje van 70 miljoen euro van het
Ministerie van Infrastructuur en Milieu is er opeens tóch grote
bereidheid om te investeren in het tegengaan van de geluidshinder.
ProRail is bijna te goed voor deze wereld...
Kaag en Braassem is één van de
gemeenten die zal profiteren van de 'geluidsabsorberende schermen',
zo laat ProRail weten. Dat levert natuurlijk meteen de vraag op; hoe
voorkom je dat die schermen vol komen te zitten met graffititroep?
Hier wordt de komende twee jaren nog onderzoek naar gedaan. Net als
naar de vraag welk type scherm minimaal 45 jaar kan meegaan. Op dit
moment is nog niet duidelijk hoe de werkzaamheden precies gaan
verlopen. Wel is duidelijk, dat gedurende die periode de HSL-treinen
niet over het HSL-spoor kunnen rijden, maar op een 'omgeleide route'.
Nou is de verleiding natuurlijk groot
om cynisch te zijn over deze werkzaamheden, maar het is goed dat er
eindelijk maatregelen genomen worden tegen het geluid van de
voortrazende treinen. Al hoop ik wel, dat de 'knappe koppen' er ook
rekening mee houden, dat deze geluidsschermen ook geschikt zijn voor
HSL-treinen die meer dan 200 kilometer gaan razen – en dus zorgen
voor nóg meer geluidshinder.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home